Ines
    Hej,

    Jag funderar på att gå hantverksprogrammet med inriktning övriga hantverk, mer specifikt urmakeri eller kakelugnsmakeri. Jag undrar om det är viktigt att ha tidigare erfarenhet av det man inriktar sig på som lärling, eller om det är normalt att man verkligen får lära sig allt från grunden?
    Har inga tidigare erfarenheter av att pyssla med klockor eller kakelugnar men tycker det verkar riktigt roligt…

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ines,
    du behöver inte, när du söker till gymnasiet, kunna ngt inom det hantverk som du ska lära dig på gymnasiet. Du kommer att lära dig från början. Det är mycket sällan som så unga som 15-16-åringar har någon erfarenhet av hantverk, det händer, men är mycket ovanligt. De flesta som börjar lära sig hantverk på gymnasiet är totala nybörjare och endast har motivation och intresse för valt hantverk, men inga kunskaper eller erfarenheter.

    • Ines : Tack så mycket!
    • Mikael : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!