Malin
    Hej! jag bytte program efter jullovet men har ångrat mig och får inte byta tillbaka. Det var samhällsprogrammet jag bytte ifrån. Finns det inte möjlighet att avluta kurser och få betyg i sv, ma, spanska, eng, idrott som jag läst nu på vård och börja i samhäll i 2:an och sedan efter jag har gått ur gymnasiet så kan jag läsa upp en halv kurs i historia, en halv kurs i naturkunskap, en kurs i samhhällskunskap och psykologi?

    MVH
    Malin

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,

    det är inte förbjudet att göra så som du önskar/föreslår. Problemet kan vara att hitta en gymnasieskola som tar in i åk2 på samhällsprogrmmet. Det är inte /tyvärr/ elevens rättighet att byta program så som du önskar.

    Det som är din rättighet är att söka till åk1, på nytt. Och jag råder dig att lägga in en ansökan till åk1; i alla fall som extrasäkerhet. Att du söker till åk1 påverkar inte dina nuvarande studier eller din möjlighet att byta in i åk2. Mitt råd är därför att du inte missar möjlighet att under omvalsperioden att söka på nytt till åk1.

    Tillbaka till frågan om att byta sig in i åk2. Som sagt, det är inte din rättighet. Rektor på Samhällsprogrammet måste, för det första, ha ledig plats; och för det andra, så kan hen ha den åsikt att det blir svårt att "bygga på de kunskaper som inte finns", dvs "en halvkurs i historia, en halvkurs i naturkunskap och en kurs i samhällskunskap och psykologi" som enligt ditt förslag du ska läsa på komvux efter gymnasiet - ... de kurser ingår också i den "kunskapsgrund" som man bygger vidare på, när man läser på Samhällsvetenskapsprogrammet åk2 och 3. Kurser på gymnasiet kan bygga på varandra Direkt, som inom matte och språk; eller Indirekt - som inom samhällsvetenskapliga ämnen.

    Jag eller någon av mina kollegor kan ej svara på frågan om du kan komma in i åk2 på Samhällsvet.programmet. Det är endast rektor på SA på den skola dit du vill byta till, som kan svara på din fråga. Jag tror att rektorns svar, förutom det att plats måste finnas /finns det inte ledig plats, kan inte skola ta in en ny elev/, kommer också bero på din närvaro i skolan nu och vilka betyg du får nu till sommaren på ditt nuvarande program.

    Önskar dig Lycka till!

    Julia SYV

    Tips: du ökar dina chanser att få byta om du frågar på flera gymnasieskolor som erbjuder SA, se på >>GymnasieGuiden.se vilka skolor som erbjuder SA.

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick nu svar från Thoren Business School i Stockholm som lyder:

    Skola >> har en kölista för elever som är intresserade av att byta till oss ht-17. Jag kontaktar dem i slutet av maj för att eleverna ska mejla sin studieplan samt betyg när de fått dem. Därefter erbjuds eventuell ledig plats.
    Med vänlig hälsning
    Studie- och yrkesvägledare

    Thoren Business School Stockholm
    Medborgarplatsen 25
    118 72 Stockholm

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan, vi fick nu svar från Odenplansgymnasiet>>:

    Om du vill söka till Odenplansgymnasiet till årskurs 2 behöver du göra en intresseanmälan på skolans hemsida. Odenplansgymnasiet.se Därefter så kontaktar skolans personal dig för nästa steg.

    Ha en fortsatt trevlig dag!

    Biträdande rektor / Lärare

    ODENPLANSGYMNASIET