Julia SYV på FrågaSYV

    Hej R,
    ang.folkhögskola och komvux
    Här finns det "åldersgränser". Det året du fyller 18 år kan du börja läsa på en folkhögskola; från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år kan du börja läsa på komvux (komvux tar in yngre sökande men endast om hen redan har avklarat 3 år på gymnasiet innan hen börjar på komvux).

    Introduktionsprogram
    Information om alla IM på gymnasiet finns på gymnasieGuiden.se/IM
    Du får gärna kika på alla de olika IM. Det går tyvärr inte "fritt" välja och söka till IM, utan det är "din kommun" som mer eller mindre "placerar" dig på ett viss IM, där de tycker du passar in; du får givetvis Önska vilket IM du vill gå på och jag hoppas de ansvariga i din kommun lyssnar och att ni kan komma överens och du blir nöjd med den utbildningen som du kommer in på.

    On-line och utländska kurser
    Det är svårt att ge ett generellt svar.
    Du kan, om du skaffar dig Kunskaper på egen hand, göra Prövningar och få betyg på det sättet;
    annars så kan antagningskansliet /gymnasieantagningen/ i samråd med rektor på gymnasiet göra bedömning att du genom "utländska betyg" uppnådde den kunskapsnivå som krävs för att kunna börja på gymnasiet.
    I svenska språket måste man dock, om man vill på gymnasiet läsa med undervisningsspråk Svenska, få godkänt betyg från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan. Svenska kan ersättas med SAS, svenska som andraspråk. Svenska och SAS är likvärdiga ämnen.

    Om att ha för bråttom
    Det är många gånger bättre att "skynda långsamt" och inte ha för bråttom. Tyvärr finns det fall då eleverna kämpar för att börja på gymnasiet snarast möjligt och kommer in; men ganska snabbt visar det sig att det är för svårt och de får kämpa mycket men ändå inte kan få godkända betyg. Då känner de sig "misslyckade" och blir "skoltrötta" eller får andra "problem".

    Innehåll i första gymnasiekurs i matematik kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-1