Amar
    Hejsan!

    Jag har en väldigt viktig fråga som jag behöver ha svara på och jag skulle vara oerhört tacksam om jag kunde få ett bra svar. Det är så att jag tar studenten i år från teknikprogrammet, men tyvärr så saknar jag vissa viktiga saker i mitt betyg.
    Jag är inte godkänd i matte 2c samt 3c och jag hinner omöjligt göra om dem på dessa återstående 5månaderna av terminen. Jag har även inget betyg i moderna språk eftersom att jag inte läst något modernt språk. Detta trots att jag har arabiska som modersmål så jag gjorde ett misstag att inte läsa arabiska.
    Jag är även inte godkänd i kemi 1. Så det är mycket som jag inte är nöjd med, det är helt och hållet mitt fel att det har gått så här dåligt eftersom att jag till mesta dels lekte i skolan under årskurs 1. Jag började förstå allvaret under andra terminen av tvåan och det var bra för jag gjorde bra ifrån mig i flera ämnen, men dessa gamla betyg plågar mig och kommer givetvis att följa med mig.

    Så detta är min fråga : Kan jag komma in i en affärs utbildning i högskolan om jag saknar dessa ämnen? Finns det några affärsutbildningar som inte kräver dessa ämnen, i så fall vilka ?

    Tack så mycket på förhand och jag önskar er en trevlig dag.
    • : Tror du måste läsa upp det på komvux iallafall matte 2c, osäker med 3c. För att få ut en gymnasieexamen måste ditt slutbetyg se ut så här; Ha betyg i 2500 kurspoäng. MInst E i minst 2250 kurspoäng. Minst E i Matte 1, Svenska 1,2,3, Engelska 5,6 och Gymnasiearbetet.
    • Milla : Det är inte exakt samma krav på gymnasieexamen från komvux (som på gymnasieskolan). På komvux räcker det med 2400 poäng och det är enbart Matematik 1 som är obligatorisk kurs. Bra att göra planering med SYV på komvux innan man söker kurser på komvux/vuxenutbildningen, så att man söker alla de rätta kurserna. Mvh Milla SYV på Fragasyv.se

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Amar,
    det är inte möjligt att komma in på någon högskoleutbildning om man saknar grundläggande behörighet till högskolestudier och det kommer du att göra - fram tills du läser upp några kurser och kan ta ut gymnasieexamen. Utifrån det som du skriver i din fråga så bedömer jag det som omöjligt att du får ut gymnasieexamen till sommaren. Du kommer att få Studiebevis.
    Du bör komplettera med kurser på komvux och ta ut Examensbevis från komvux.
    För att bli behörig till högskola måste man alltid ha grundläggande behörig + till många utbildningar (inte alla men de flesta) krävs det ÄVEN särskild behörighet. Konkurrera om plats på högskola kan man med resultatet av högskoleprovet, men att göra högskoleprovet befriar dig inte från kravet på att bli behörig.
    Det finns ingen högskoleutbildning som du kommer in utan att ha gymnasieexamen.
    Men på yrkeshögskola kan du komma in. Se utbud på www.yhguiden.se

    I formell mening är man inte behörig till yrkeshögskola heller, om man inte har examen från gymnasiet, men till yrkeshögskola kan du söka i "fri kvot" (inom de 20% av sökande som kan tas in utan att vara behöriga).
    Återkom gärna när du har tittat in på www.yhguiden.se

    mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Om man får godkänt på kemi 1 som jag försöker läsa upp just nu på skoltid så kan jag ta studenten givetvis. För att då har jag enbart 200p F och man får lov att gå ut med 250p.