Petra
    Är det sant att det finns ngt som kalls ung och företagsamhet? Ett projektarbete att man driver en egen företag i åk 3 ? Detaljerad, är det så att man gör en egen affärsplan, logotyp och säljer och designar sina egen varor? Alltså go all in! Är det så att man får delta i en tävling med sin företag och kanske vinna pengar? Gud vad roligt det skulle att ha en företag som representerar en själv. Det skulle kunna vara en början på ett start att vara en egenföretagare. Det är ngt jag kan se mig själv i framtiden. Är det mycket praktisk i ekonomi programmet?

    Jag är en kreativ, påhittig och social tjej. Jag är bra på att redovisa och argumentera. Jag kan även ta ledarskap om det behövs i ett samarbete. Så undrar om ekonomi är ngt för mig? Det är så att gick i natur och det var absolut inte ngt för mig det var tråkiga och ointressanta ämnen med trista elever. Jag vill ha roligt i min gymnasietid! Så vill absolut inte göra ett misstag igen, så passar ekonomi mig om jag vill bli en egenföretagare eller kanske advokat någon gång i framtiden? Eller finns det några andra alternativ?

    Ps vad är ämnet företags ekonomi? Vad går den ut på? Och även privatjuridik?
    Jag vill inte arbeta som revisor i framtiden, absolut inte som de i lyxfällan man ser på tv... Är de sådana yrken, ekonom och revisor man blir om man fördjupar sig i ekonomi? ( mycket pappersarbete yrken)

    Tack i förhand!

    1 Svar

    Per-Anders SYV på Friskolan Asken
    Hej!

    Jo ung företagsamhet finns på ekonomiprogrammet. På ekonomiprogrammet blir du behörig att söka såväl till ekonomiutbildningar som juristutbildningar och mycket mer. Det är ett brett program som ger dig många möjligheter i framtiden samtidigt som du kan få utlopp för din kreativitet. Det är ganska mycket matematik (ma 1b+ma 2b och ma3b) så du ska nog ha lätt för matematik.