bambam
    hej, så jag har länge planerat att gå i universitet i korea.
    tänkte nästa år åka som utbytesstudent dit, vet ju att man får ett stipendium som jag har tolkat att det är lättare att komma in på universitet då också.
    tänkte fråga om det är då nödvändigt att läsa engelska 7 om man åker dit som utbytesstudent eller är det onödigt? eller borde man endå göra det fast man åker som utbytesstudent? (jag kan prata flytande engelska)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej,
    det är "mottagande skola" /i ditt fall Universitet i Korea/ som kan svara på frågan ang. vilka krav de ställer på sina blivande studenter.
    Engelska 7 är det "tredje gymnasiekursen": först läser man Engelska 5 och 6. Om du har lätt för engleska /du skriver att du kan prata flytande/ är det inte så dumt att läsa Engelska 7 för att du kommer förmodligen få ett väldigt högt betyg (vilket förbättrar konkurrensvärde av dina gymnasiebetyg). Dessutom ger en godkänt betyg i Engelska 7 - 1,0 Meritpoäng (av 2,5 möjliga). Meritpoäng förbättrar konkurrensvärde av gymnasiebetyg väldigt mycket, vilket kan bli avgörande för att komma in på en attraktiv högskoleutbildning. Du kan läsa med om Meritpoäng på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser.
    Meritpoäng gäller, mig veterligen, bara när man söker till svenska Universitet/högskolor.

    Angående studera på Universitetet i Korea, skulle jag råda dig att fundera över följande: det finns två sätt att läsa på College eller Universitet utomlands: 1) ordna allt på egen hand; eller 2) komma in på ett svenskt Universitet, som har utbytesprogram med det landet, som du är intresserad av att studera i - och åka som utbytesstudent /då ordnar din svenska högskola allt med resan, boendet & du slipper, dessutom, betala terminsavgifter/.
    I ditt ställe skulle jag undersöka möjlighet att åka som utbytesstudent, för det finns många fördelar med det. Nackdelen är att man är begränsad till just det Universitetet som den svenska skolan har samarbete med (man kan alltså inte välja studera på vilket Universitet man själv vill).
    Denna hemsida http://www.studera.nu/studerautomlands.4.7433f8012f7262642c80001461.html har mycket bra information för dig, som funderar på att studera på högskolenivå utomlands.

    Hälsningar
    Mikael SYV