Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jelena!
    Förvärvsinkomst och Lön är inte riktigt samma sak, i alla fall behöver inte vara "samma sak". men summan kan vara nästan samma om man jobbar heltid, ej har varit frånvarande från sitt arbete, ej haft några övertidsersättningar och några andra extraersättningar.
    Så här ligger det till:
    Förvärvsinkomst = inkomst från arbete. Förvärvsinkomst påverkas av hur stor del du har arbetat under kalenderåret, ditt frånvaro från arbetet, din deltids- och heltidstjänstgöring och övertidsersättning. Inkomst från arbete (förvärvsinkomst) visar alltså en kombination av hur mycket du har arbetat och hur hög lön du har haft.