Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Saif,

    Antagningsstatistik för Ämneslärarprogrammet mot gymnasieskolan (Gymnastik- och idrottshögskolan) säger att de senaste några ggr har alla sökande med omdöme från en folkhögskola blivit antagna. Försök få så högt omdöme du kan. Högsta möjliga omdöme är 4.0.

    Under alla omständigheter måste man bli behörig, och det betyder att skaffa sig både grundläggande och särskild behörighet. Endast behöriga sökande prövas till högskoleutbildningar, i Sverige.
    Grundläggande behörighet får du om du får ut omdöme från en folkhögskola.

    Särskild behörighet till den utbildningen som du vill komma in på beskrivs idag så här:

    Samhällskunskap 1b alternativt, Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Idrott och hälsa 2 eller motsvarande kunskaper - se ovan Matematik 2a alternativt Matematik 2b, alternativt, Matematik 2c och Naturkunskap 2. Angående kursen idrott och hälsa 2, så stor det att undantag beviljas och det räcker med idrott och hälsa 1 godkänt betyg i. Så, om du har godkänt betyg i kursen idrott och hälsa 1 och har eller skaffar dig godkända betyg (eller omdöme från en folkhögskola) i kurserna samhällskunskap 1b, matematik 2 och naturkunskap 2 - så blir du behörig.
    För att konkurrera i ännu en urvalsgrupp kan du göra högskoleprovet, då kommer du prövas även i HP-urvalet.