Hej Maria,
    det är en svår fråga om Prövningar.

    En person som inte längre är elev på gymnasiet får göra prövningar i alla kommuner, dvs inte är beroende på vilken kommun hen är folkbokförd i.

    Men det är väldigt svårt att hitta var man kan anmäla sig. Prövningsavgift på 500 kr har inte höjts på många år. I princip alla som bor i Sverige, har råd att betala för i alla fall en prövning. Och så är det Lärarbrist också!:(

    Det är inte förbjudet för en gymnasieskola att erbjuda hjälp i form av en prövning - till sin ”gammal elev” eller till vem som helst - så länge reglerna följs, att avgiften ej överskrider 500 kr. och det finns bedömare och Med-bedömare /2 lärare som i samråd - sätter betyg/.

    I varje kommun finns det Olika lösningar - i Göteborg hänvisas alla till Prövningsenheten.

    En mycket tråkig situation - den med prövningar för dem som inte längre är gymnasieelever....

    Rent formellt, har inte en enskild gymnasieskola någon skyldighet att erbjuda prövningar (förutom till sina nuvarande elever som fick F betyg eller om det är en obligatorisk kurs som eleven ej kunde läsa t.ex pga sjukdom), så vitt jag förstår det hela - i alla fall.
    Tips - se på kommunernas hemsidor vad de skriver om Prövningar; inom "kommunen" är det på Komvux som man kan fråga om hur prövnings-frågan löses i den aktuella kommunen.

    Vänligen
    ANNA