Johanna
    Jag läste allmän linje på folkhögskola 2006-2009, eftersom jag inte gick den vanliga gymnasieskolan. Jag skaffade grundläggande behörighet och gick ut med studieomdömet 3 (mycket god studieförmåga).

    Detta var när omdömessystemet fortfarande bestod av en skala i fyra steg. Nu består skalan av sju steg, och det är alltså möjligt att få t.ex. 3,5 i omdöme. Detta var inte möjligt när jag gick, utan om man låg mittemellan 3 och 4 så fick man en 3:a i omdöme.

    Jag har sett att det ofta är svårt att komma in på utbildningar med ett studieomdöme under 3,5 - ett omdöme som jag inte hade någon chans att få, eftersom det var antingen 3 eller 4 som gällde då. Jag undrar därför om högskoleprovet i praktiken är min enda chans att komma in på universitetet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Förutom högskoleprovet så kan det ibland finnas möjlighet att söka i AU-urvalet - den så kallade ”alternativt urval”. Info om AU finns bl.a på Info/alternativ-antagning-hogskola

    Du kan också fundera på att söka till en allmän kurs på en folkhögskola igen och om du blir antagen, är det inte omöjligt att på ett år få ett nytt omdöme (kanske kan du få det högsta, dvs 4.0).

    Studie- och yrkesvägledare

    Du kan också ställa en fråga till din ”gamla” folkhögskola och till folkhögskolornas gemensam infotjänst eller till Folkbildningsrådet om det skulle finnas möjlighet att ”gå tillbaka” till de noteringar som dina lärare på folkhögskolan gjorde innan du fick omdöme och om det i så fall skulle vara möjligt att retroaktivt höja ditt omdöme (chansen är liten att det skulle kunna gå men du kan ju i alla fall ställa den frågan, om du vill).

    • :

      Att läsa allmän kurs på nytt är tyvärr inte aktuellt, då jag utöver denna kurs har läst en ettårig skrivarlinje. Så jag har bara 9 veckor kvar med studiemedel på gymnasial nivå. Men jag ska kolla med skolan, för jag vet att jag låg mellan 3 och 4. Om det inte går att lösa den vägen, så får jag helt enkelt se till att skriva bra på högskoleprovet!

    • Milla : Du har en plan -& vi önskar dig lycka till!