Nathalie
    Hej!
    Jag har börjat på hotell och turism den här veckan. Jag har valt HT för att jag vill resa runt i världen.
    Jag valde först stylist men alla sa att det var svårt att bli något inom det efter studenten så jag valde hotell och turism istället. Jag tycker att skolan verkar rätt så bra men jag tvivlar lite på linjen. Jag undrar om det är svårt med engelska 6 ? Sen undrar jag om man måste plugga mycket när man går den linjen ? För jag pendlar 66,9 km och är väldigt trött när jag kommer hem så jag vet inte om jag kommer kunna orka plugga.
    Om man vill byta linje och skola , hur länge kan man vänta och tänka på det innan det är för sent ?
    Jag skulle jätte gärna vilja ha svar på frågorna så det kan hjälpa mig att välja. Tack !

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Nathalie, jag förstår att det tar på krafterna att pendla långt!
    Finns det ingen gymnasieskola som finns närmare till din bostad?

    Vet du om att du - i fall det tar längre tid än en timme enkel väg - har rätt att söka inackorderingstillägg från CSN för att hyra rum på skolorten?

    Ang.byta program, så är den viktigaste frågan om det finns lediga platser på ngt.program som du är behörig till och som vill gå på. Två eller Max tre veckor efter skolstarten kan man hoppa in i en pågående utbildning.

    Du kan försöka gå på ditt nuvarande gymnasieprogram första året men söka om till nästa års gymnasiestart och sedan bestämma om du vill byta program och gå om å k 1. Du "förlorar" i så fall ett år, men det finns även fördelar: du blir ett år mognare, vet bättre vad du vill och redan har erfarenhet av att läsa på ett annat program och kanske på en annan skola också - så du har ngt. att jämföra med.
    Vilket program tänker du byta till? Är du behörig till alla program? I fall du inte är behörig till samtliga gymnasieprogram, kan du gå Preparandutbildning inom IM; introduktionsprogrammen /förberedande för gymnasiet/ - detta att för t.ex. kunna söka även till alla högskoleförberedande program.
    Med vänlig hälsning och en förhoppning om att du finner en bra lösning på situationen, Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej Nathalie, jag vill komplettera mitt tidigare svar till dig ang.kursen Engelska 6. Du kan på länken http://www.nafs.gu.se/prov_engelska/exempel_provuppgifter/engelska_b_exempeluppg/
    läsa om den kursen och även se exempel på uppgifter, både muntligt "Speaking" och skriftligt, som har tidigare förekommit i det Nationella provet i kursen Engelska 6 på gymnasiet.
    Det är annars mycket svårt att svara på frågan om en språk kurs är svår eller lätt, för att det beror till stor del på din upplevelse, som i sin tur beror på dina förkunskaper, ditt intresse för språk och om du är beredd att lägga tid och engagemang på dina språkstudier. Allt blir mycket lättare att lära sig om man är intresserad och verkligen vill lära sig!
    Vill även som komplement till mitt tidigare svar skicka en direkt länk till info- om Inackorderingstillägg, som du kanske har rätt till.
    Här http://www.csn.se/lattlast/studiestod/studiehjalp/inackorderingstillagg-1.4696 hittar du all nödvändig info- om vem som har rätt att söka samt hur man söker och hur mycket pengar man kan få.

    Hoppas att mina svar blir till hjälp för dig! Du får hemskt gärna återkomma och berätta hur du valde att göra: att fortsätta på samma program eller byta.
    Önskar dig allt väl!
    Milla SYV