Wilma

    Är det värt att studera 225YH poäng och utbilda sig till integrationspedagog? Ger denna utbildningen någonting? Alltså ger det fler möjligheter i arbetslivet efter avslutad utbildning? Med tanke på att den är så pass kort. Öppnar sig fler dörrar om man studerar 400YH poäng och utbildar sig till socialpedagog? Vad är skillnaden på dessa och är någon utav dem värda att gå?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Wilma!
    yrkeshögskoleutbildningar får lov att starta endast om prognosen att kunna få jobb direkt efter utbildningen är god. På så sätt är det värt att gå en yrkeshögskoleutbildning men det finns inte någon absolut garanti på att kunna få jobb, oavsett vilken utbildning man går.
    På en längre utbildning hinner man lära sig mer än på en kortare utbildning, i alla fall så borde det vara.
     Om yrket integrationspedagog var god läs på framtid.se/yrke/integrationspedagog och om yrket socialpedagog och jämförelser med liknande yrken - var god läs på https://www.fragasyv.se/info/behandlingspedagog-socialpedagog