Michaela
    Hej! Jag sitter i en sjukt jobbig situation för tillfället. Jag bor i turkiet med min sambo som spelar professionell fotboll här, och har funderat länge på vad jag vill göra. Jag missade gymnasiet eftersom jag kom med i idol 2010 och valde självklart idol före skolan. Idag är jag 22 år strax, och har fortfarande ingen utbildning. Jag har funderat och funderat och tror att fastighetsmäklare hade varit något för mig. Men hur gör jag på allra smidigaste sätt? Efter som jag inte har gymnasie-betyg blir de svårt med högskolan? Finns det några betal kurser man kan ta för fastighets mäklare? eller massa små kurser som man får ta en och en som i slutändan också leder till "samma" utbildning så att säga? Vet inte riktigt hur eller vart jag ska vända mig? Behöver få veta liksom vad det är jag behöver göra exakt, och vad som går snabbast o smidigast?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Michaela!
    Bra att du funderar på framtiden och vill studera.
    Synd att du inte har läst på gymnasiet, men du är fortfarande väldigt ung och det finns massor med möjligheter för dig.

    Ta del av informationen på http://www.fragasyv.se/info/fastighetsmaklare
    och återkom sedan om någonting är oklart.

    Kort svar på din fråga är att om du vill jobba som Fastighetsmäklare i Sverige - då är det den vägen som är beskriven i info på länken ovan, som gäller - 3 år på gymnasiet + minst 2 år på högskolan ( fem år på heltid ).
    Vad som gäller för att kunna arbeta som Fastighetsmäklare i andra länder, vet inte vi här på Fråga SYV.
    Det går man "forska i" och ta reda på.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Hör av dig om du har fler frågor!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Jag undrar om du är folkbokförd (skriven) i Sverige för tillfälle eller om du kan folkbokföra dig i Sverige?
    För att i så fall har du rätt att läsa på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd (även om du befinner dig utomlands för att det kan finnas möjlighet att läsa in gymnasiet på distans).

    Det är till den kommunen i Sverige där du är folkbokförd, som du får ställa frågor om du kan läsa helt på distans (utan några obligatoriska träffar alls) och om även slutproven kan göras på distans. Det skulle vara din chans att skaffa dig svensk gymnasieutbildning när du bor utanför Sverige.

    En annan möjlighet är att bedriva självstudier och göra prövningar när du kommer till Sverige.
    Du måste tenta av gymnasiala kurser som motsvarar heltidsstudier under 3 år (6 terminer). Det är mycket att ta in... men någonstans måste man ju börja, om man vill komma i mål (även om det blir på lång sikt).

    Det finns en jättebra sida för repetition och självstudier i Matematik som vi varmt rekommenderar
    www.matteboken.se

    Matte 1 är en obligatorisk kurs på gymnasiet och läses på alla program, men det för särskild behörighet till Fastighetsmäklare krävs Matte 3.
    Du skulle kunna börja med självstudier i matematik och se hur det går.

    Om prövningar kan du läsa på http://www.fragasyv.se/info/provning

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.
    Hör av dig om du har fler frågor.
    ANNA