Amina

    Jag vill gärna söka Socialpedagog med särskild kompetens inom KBT på Yrkeshögskolan. Men förstår inte riktigt vad grundläggande behörighet är? Jag har godkänt i alla kurser från sambeteende linjen jag gick i men inte matte 2b. Detta håller jag på att plugga upp nu men om jag inte skulle klara matten 2b, skulle jag ändå komma in nu? Är de meritpoäng som gäller sen om man kommer in eller hur funkar det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amina; det är alltså en av de här utbildningarna: YH - Socialped.KBT som du vill söka till? Så vitt jag kan se, så kräver de endast Grundläggande behörighet till yrkeshögskolestudier, som man kan uppnå på flera olika sätt; Bra om du har Examensbevis, men även utan exam.bevis kan du ändå anses som behörig; godkänt betyg i matte 2 krävs inte, men det är givetvis bra om du får godkänt betyg i matte 2 (det är lättare att få högre betyg i Matematik 2a, än i 2b eller 2c).

    Du kan söka många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och även komma in på flera samtidigt; och i så fall väljer du sen, vilken av de du tackar Ja till.
    Kika därför på fler yh, t.ex:
    stadsmissionens-yrkeshogskola/behandlingspedagog-stadsmissionen-stockholm
    och
    yh till behandlingspedagog-med-interkulturell-profil

    OBS! i slutet av januari 2020 förväntas MYH (Myndighet för Yrkeshögskola) bevilja nya YH och då dyker de under februari 2020 upp på www.yhguiden.se - därför rekommenderar jag att du tittar in på YH_guidens hemsida under februari och även lite senare (för att någon utbildning kan bli beviljad även senare, t.ex under mars-april).

    Vänligen och Lycka till!
    Julia