Hej Elias,
    för att svara på frågan om behörighet till högskolestudier ( i Sverige ) måste man veta mycket mer om din utbildningsbakgrund, t.ex har du gymnasial utbildning från utlandet och om Ja, har du fått bedömning från UHR om grundläggande behörighet. I Bedömningen från UHR bör stå vad som behöver kompletteras med. Om det i beslutet stod att komplettering med svenska 3, engelska 6 och matematik 1 behövde göras för att få grundläggande behörighet och du har kompletterat, då skulle jag tro att du nu har grundläggande behörighet.
    Om du är osäker på frågan om Grundläggande behörighet, var god vänd dig till SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    ***

    Sedan tillkommer fråga om Särskild behörighet. Många högskoleutbildningar kräver särskild behörighet som är olika för olika utbildningar. Viktigt att veta vad du vill utbilda dig till, vilket yrke? eller inom vilket område som dina intressen ligger.
    ***
    Utbildningar finns även i andra skolformer, till exempel inom yrkeshögskola - se utbud på www.yhguiden.se
    Kika gärna på många yrken på www.framtid.se - det finns över 2.ooo yrken beskrivna och för att bestämma sig för vilka yrken man ska titta på i första hand, kan man börja med att kika på navigera-i-yrkesdjungeln-hur-gor-man