Jessica

    Hej! Jag vill läsa till sjuksköterska. Har en gymnasieutbildning sedan tidigare tog studenten 2008, gick Hotell och Restaurang. Jag hade samlat betygsdokument eftersom jag inte var godkänd i naturkunskap A som på den tiden var ett kärnämne. Jag har nyss läst vård och omsorg på komvux A+B nivå som det kallas i Stockholm. Jag ska även läsa nu Matematik 2b och Naturkunskap 1a1 . När jag klarat sistnämnda kurser är jag behörig att läsa sjuksköterskeprogrammet då? Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica,

    du kan läsa matematik 2a (vilket är lite lättare att få högre betyg i än matte 2b, men du blir lika behörig till ssk-programmet ändå). Däremot behöver du få godkänt betyg i naturkunskap 2 eller kontrollera att du är, vad naturkunskap-anbefaller, är behörig genom en "ersättningsmöjlighet" (alltså genom ett antal godkända kurser som ingick i vård-paketet på komvux). Innehåll i vård-kurspaket på komvux kan variera - detta pga Undersköterska är ett icke-reglerat yrke. Kontrollera med hjälp av SYV-en på komvux att du har godkända betyg i alla de vårdkurser som i kombination med naturkunskap 1a1 "ersätter" kursen naturkunskap 2.
    Du behöver också kontrollera om du har Grundläggande behörighet till högskolestudier. Läs info på antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/före-2010- där framgår att Samlat betygsdokument räcker inte för grundläggande behörighet. Du behöver antingen försöka få ut ett Slutbetyg innan 1 juli 2021, eller läsa mot examensbevis från komvux.
    Dock kan du kanske uppnå grundläggande behörighet genom En annan väg (reell kompetens) men i så fall måste du även göra högskoleprovet, för konkurrens.

    • Jessica : Tack för ditt svar! Så om jag läser mot examenbevis ifrån komvux, + matematik 2b och naturkunskap 1a1 , räcker det då för grundläggande och särskild behörighet? Kan jag tillgodose kurser jag läste i gymnasiet som , svenska ,engelska , samhällskunskap, gymnasiearbetet osv, eller måste jag göra om allt det eftersom det var så länge sedan (2008) trots att jag hade lägst G i betyg i de flesta ämnen?
    • Julia : Du kan läsa matematik 2a, som är lättare att få högre betyg i, än i 2b. För behörighet till ssk-programmet räcker det att du har godkänt betyg i matematik 2a. ... Du måste göra planering mot examensbevis, tillsammans med SYV på komvux. Du nämner t.ex "gymnasiearbete" och det är omöjligt att du gjort det året 2008 eller tidigare för att den kursen fanns inte innan året 2011, över huvudet taget. ... Det är fördelaktigt för dig om du hinner få ut ett SLUTBETYG, men du måste göra det innan 1 juli 2021 (frågan är om du hinner?) - prata om det med SYV på komvux och gör det snarast. Problemet kan i mångt vara att dina betyg är satta längre tillbaka i tiden än 8 år, och då måste rektor bevilja ett Undantag för att kunna ta in de betygen in i ett Slutbetyg, det är dock inte helt omöjligt att sådant undantag beviljas. Du måste snarast ta kontakt med SYV på komvux i din hemkommun. Du kan, om du vill, visa mitt svar här på forumet - till SYV-en på komvux och hen får också kontakta oss, om hen så önskar (för att vi skulle kunna "slå våra huvuden ihop" och kanske hitta någon lösning som blir mest fördelaktig för dig).