Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Yasmine,

    utbildning till Undersköterska ligger i Sverige på gymnasial nivå. Behörighet till den är slutförd grundskola. Du kan söka läsa Omvårdnadsutbildning på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Utbildningar till undersköterska kan i olika kommuner ha olika namn, t.ex Vård- och omsorgspaketet, Omvårdnadspaket/utbildning, eller bara "undersköterska". Fråga på komvux i "din kommun" om vilken utbildning till undersköterska som de erbjuder. Med "din kommun" eller "hemkommunen" menas den kommunen där du är folkbokförd.
    Utbildning till Apotekstekniker ligger på eftergymnasial nivå och det är fördelaktigt att ha genomfört utbildning till undersköterska sedan innan + ha jobbat inom vården, inför antagning till yrkeshögskoleutbildning till Apotekstekniker.
    Det finns också andra yrkeshögskoleutbildningar (på eftergymnasial nivå, alltså) som man kan söka om man är utbildad undersköterska: det är bland annat utbildningar till följande yrken - Tandsköterska, Steriltekniker, Med.sekreterare/Vårdadministratör och Specialistundersköterska. Utbildningar till specialistundersköterska finns med olika inriktningar. Du får gärna titta på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-inriktning-palliativ-vard
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-inom-psykiatri
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-inom-multisjukdom-for-aldre
    utbildning/yh-region-kronoberg/specialistunderskoterska-barn
    utbildning/yh-region-kronoberg/specialistunderskoterska-avancerad-hemsjukvård
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/apotekstekniker
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/apotekstekniker

    Yrkeshögskola kan ta in obehöriga, men om det finns många behöriga som söker, då har obehöriga väldigt små chanser att komma in. Du får givetvis söka alla de yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserad av, men sök också samtidigt till komvux - sök läsa mot undersköterska och mot slutet av undersköterskeutbildningen sök både till yrkeshögskola och sök jobb. Om du inte kommer in på yrkeshögskola, skaffa dig så mycket arbetslivserfarenhet inom vården som möjligt. Ju mer arbetslivserfarenhet man har, desto större chans att komma in på yrkeshögskola. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se (varje år i januari brukar nya yrkeshögskoleutbildningar beviljas och så dyker de upp på www.yhguiden.se - även under året, alltså senare än januari-februari kan nya yh dyka upp, så det är bra att kika på www.yhguiden.se med jämna mellanrum, om man är intresserad av yrkeshögskoleutbildningar).