Johanna
    Jag går första året på samhällslinjen med beteende inriktning. Just nu har jag ett F i matematik 1b, det jag undrar är: om jag slutar på F i kursen kan jag inte ta min examen då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Ja, Johanna, så är det - att Matematik 1 är en kurs som måste vara betygsatt med minst E för att kunna ta ut Gymnasieexamen. Sammanfattning av reglerna kan du se på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    och det är både yrkesexamen och högskoleförberedande examen /dvs på alla gymnasieprogram/ som ett godkänt betyg i Matematik 1 krävs för att få just examen och inte ett Studiebevis /intyg/.
    Samhällsprogrammet innehåller också matematik 2b som en obligatorisk kurs och utan mattekurserna bygger direkt på varandra, dvs utan ett godkänt betyg i matte 1b är det extremt svårt att få godkänt i Matte 2b.
    Vad finns det att göra i den uppkomna situationen?
    Mina förslag är:
    - prata med läraren, fråga vad du kan göra för att försöka klara av krav för ett godkänt betyg;
    - se på http://www.mattecentrum.se om en Räknestuga finns i din stad där du kan få gratis hjälp med matte och så finns det alla kurser upplagda på http://www.matteboken.se - för självstudier;
    - fråga rektor på ditt program om du skulle få göra tenta i Matte 1b retroaktivt - dvs om du får F i Matte 1b men fortsätter läsa Matte 2b och får mer mattekunskaper under den tiden, kanske du klarar av minst E i Matte 1b - så att du innan utgången av åk3 kan få göra tenta med mål att få ett godkänt betyg i Matte 1b för att kunna ta ut gymnasieexamen;
    - gå prata med SYV i fall en lösning skulle kunna hittas i att t.ex. låta dig göra prov i Matte 1a i stället för 1b och du kunde ha betyg i Matte 1a in i Gymnasieexamen - det är ett Undantag och du har inte rätt att kräva det men du kan alltid fråga. T.ex. om en elev byter gymnasieprogram och har sedan innan fått betyg i Matte 1a, så kan den kursen ingå i elevens Gymnasieexamen i stället för Matte 1b. På så sätt bör det inte vara omöjligt att hitta på en sådan lösning i ditt fall, men här har vi även fortsättningskurs i Matte för dig - Matte 2. Om du skulle få betyg i Matte 1a, bör du läsa Matte 2a och inte 2b. Det finns kanske på skolan möjlighet att ordna så att du läster Matte 2a med en annan elevgrupp. Om inte, kan du få undervisning i Matte 2b ihop med din klass, men göra prov i Matte 2a - och i fall du får minst E på kursen, kan du ta med den i din gymnasieexamen - men för det krävs det Rektorsbeslut. På nivå 2 i Matte kan man inte byta kurser mellan spåren: a, b och c utan att rektorsbeslut om det är inskriven i din studieplan.
    - om du har dyskalkyli, bör du kunna få hjälp av en speciallärare på skolan;
    - om du vill byta program till det där det läses mindre matte - så är det av de högskoleförberedande: Estetiska & Humanistiska. På alla yrkesprogram läses det bara Matte 1a som en obligatorisk kurs.

    Jag hoppas att din situation löser sig! Önskar dig allt väl!
    Återkom om du tror att vi på Fragasyv.se kan hjälpa dig mer.
    Mvh
    ANNA SYV