Julia
    Jag läser just nu på komvux till undersköterska. Jag har bara matte 3, svenska 3, gymnasiearbete och företagsekonomi 1 kvar innan jag har alla poäng som krävs för examen. Jag behöver dock naturkunskap 2 till den linjen på högskolan jag vill läsa efter gymnasiet. Jag har läst naturkunskap 1a1 men inte 1a2 men har läst på flera sidor att man är behörig naturkunskap 2 när man har läst ett visst antal andra kurser. Jag har läst medicin 1, etik och människans livsvillkor, hälsopedagogik och vård och omsorgsarbete 1, men inte vård och omsorg 2. Enligt en syv på komvux behöver jag inte läsa vård och omsorg 2 för att få undersköterskeexamen sålänge jag har viss poäng inom vård och omsorgsämnen och andra kurser utöver.

    Kan jag söka till naturkunskap 2 till våren?

    Här hittade jag information:
    https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/Sarskild-behorighet/Kurser-som-ger-sarskild-behorighet-i-naturkunskap-/

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    det finns ersättningsmöjligheter för Naturkunskap 2 och bland annat gäller:
    om du har läst
    Vård- och omsorgsprogrammet och fick godkända betyg i kurserna Naturkunskap 1a1 (kurskod NAKNAK01a1), Hälsopedagogik (kurskod HÄLHÄL0), Medicin 1 (kurskod MEDMED01) och Etik och människans livsvillkor (kurskod MÄNETI0)- då anses du vara behörig och behöver ej få betyg i Naturkunskap 2; det är som att du redan hade betyg i Naturkunskap 2.

    Bästa hälsningar

    ANNA