cata
    Hej! Jag går andra året på gymnasiet och ska börja 3an efter sommar, jag slutade spanskan när jag gick i 1an och började hemspråk men det var för svårt för mig för att jag knappt kunde läsa eller skriva på mitt eget språk då är det svårt att klara det, och jag hoppade av hemspråk. Jag slutade läsa spanskan i 1 år och sen började jag igen nu i 2an fast då hade jag i princip glömt mycket från spanskan som man måste kunna för att läsa steg 3, nu kommer jag inte kommer kunna klara spanskan alls. Vad finns det för lösningar? Jag vill verkligen få min gymnasieexamen. Jag läser ju samhällsvetenskapliga programmet och då behöver jag 2500 poäng.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Cata,

    se gärna i Programplan_SA.>> där du kommer att se att 200 poäng, 2 kurser - i Moderna språk är obligatoriska på samhällsvetenskapsprogrammet. moderna språk kan bytas ut endast mot Modersmål.

    F är också ett betyg. Du kan ha F i betyg i två kurser moderna språk och/eller modersmål och ändå uppfylla kraven och få Examensbevis. Utan betyg i minst 200 p., 2 kurser Moderna språk eller Modersmål kommer du inte att uppfylla kraven för examensbevis från Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Råder dig boka tid för studievägledning med SYV på din gymnasieskola. SYV-en på din skola vet vilka kurser din skola kan erbjuda dig på just din skola. Ni kan då diskutera på vilka sätt du kan uppfylla kraven för examensbevis.

    Vänligen

    Daniel SYV