Zachis
    Hej
    Jag går sista året på restaurang och livsmedel men ska snart flytta till Indien och gå i skolan där resten av läsåret.
    Är jag behörig att läsa komvux 2018/2019? Eller hur ska jag göra för att bli behörig där?
    Jag fyller år 1999.01.29
    Tack på förhand

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej!

    Om du fyller 20 år under 2019, blir du behörig till komvux tidigast från 1 juli 2019. Du skulle kunna börja på komvux tidigare, om du fick Studiebevis från gymnasiet, men det kommer du inte att få pga du inte kommer att genomföra en 3-årig utbildning på gymnasiet.

    Mitt förslag är att du tar ett års studieuppehåll pga du ska gå i skola utomlands. Din gymnasieskola är tvungen att "hålla en plats åt dig" och ta tillbaka dig nästa år, om du nu, innan du åker till Indien för att gå i skola där. Prata med rektor på din skola, meddela att du ska studera resten av detta läsåret utomlands. Och begär studieuppehåll. Det är mitt bästa råd till dig.

    Hälsningar

    Daniel

    • : Vad finns det för möjligheter med att gå reducerat program? Jag funderar på att läsa några kurser på distans när jag är i Indien.
    • Anna : Reducerat program kommer inte leda till Examensbeviset. Du blir inte behörig till högskola/universitet i Sverige. Du blir inte behörig till yrkeshögskola heller, men yrkeshögskola kan ta in obehöriga - så du kan söka till några yrkeshögskoleutbildningar och vi hoppas också kan komma in med ofullständiga gymnasiala betyg. Fick du lov att läsa kurser på distans när du är i Indien? Var hittade du möjlighet att läsa kurser på distans?
    • : Frågan är om jag blir behörig att läsa på komvux efter att ha läst reducerat program. Planen är att läsa till civilingenjör med inriktning kemisk biologi. Jag har redan läst engelska 6, svenska 2 och flera andra kurser. Så blir jag behörig att läsa på komvux skulle jag hinna läsa alla kurser jag behöver för att bli behörig till civilingenjör programmet på ett år. Jag är studiemotiverad och det skulle vara väldigt drygt att behöva "vänta ett år extra".
    • : En bekant som bott i Indien tipsade mig om herrmods distans gymnasiet för utlandsboende. Jag har även haft mailkontakt med herrmods och de verkar väldigt flexibla. Vem skulle jag behöva ha "tillstånd" från för att läsa en enstaka kurs där?
    • Anna : Hermods distans har uppdrag från Skolverket att erbjuda gymnasiala kurser på distans till elever vars föräldrar bor utomlands pga de jobbar utomlands. Minst en av dina föräldrar måste då bo utomlands pga att hen jobbar utomlands och du bor då med den förälder som är utlandsboende pga sitt jobb - det i alla fall det som är känt. När vi tidigare frågade Hermods om de kunde ta in andra elev-kategorier, då svarade de Nej. De uppfyller, alltså, det som Skolverket har ålagt dem att göra. Jag förstår att du har en plan och vill uppnå vissa saker. Jag beklagar att de slela reglerna kan ibland sätta "käppar i hjulen". :( Du kan också bedriva självstudier och anmäla dig till Prövningar. Om du inte är studerande på gymnasiet kan du göra prövningar var som helst - det gäller då att förbereda sig på egen hand och sedan också hitta var man kan göra prövningar, vilket inte alltid är det lättaste.
    • : Anledningen varför jag flyttar till Indien är för att min pappa har fått jobb där. Så som jag förstår får jag visst läsa kurser på distans.
    • : Så, Är jag behörig till komvux om jag läst ett reducerat program? Och om jag läser till de kurser jag saknar för att vara behörig till civiligenjör programmet, kan jag då få ett slutbetyg av komvux?
    • Anna : På komvux får man numera Examensbevis. Du är för ung för att kunna få Slutbetyg. Slutbetyg var standard för de som skulle gå ut åk3 på gymnasiet år 2013. Från år 2014 är det Examensbevis som gäller, men de som påbörjade läsa på gymnasiet innan reformen 2011-12, kan "på undantag" läsa mot ett slutbetyg fram till 1 juli 2020, sedan upphör den möjligheten helt. Du som idag är 18 år kan glömma Slutbetyget helt och hållet. För dig är det EXAMENSBEVIS från gymnasiet eller från Komvux som gäller. Även Omdöme från en folkhögskola ger behörighet att läsa på högskola, om det i Omdömet står att den studerande har uppnått Grundläggande behörighet.
    • : okej, men är jag behörig att gå komvux om jag gått reducerat program? Kan jag få ett examensbevis efter ha gått komvux då?
    • Anna : Jag har nu utökat mitt tidigare svar till dig. :) Läs vad jag har skrivit och återkom om ngt. är oklart efter det.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zachis,

    jag tycker Daniels förslag om att du begär studieuppehåll pga studier i utlandet är mycket bra.

    Att du FÅR LOV ATT KOMMA TILLBAKA TILL DIN GYMNASIESKOLA betyder inte att du måste göra det; det betyder bara att du ska ha den möjligheten. Du kommer att ha plats "bokad", så att säga. Men om du hittar ngt. annat alternativ, behöver du inte återvända till din gymnasieskola.

    Vänligen & Grattis på Skolans dag - https://www.framtid.se/reportage/skolans-dag :)

    ANNA

    Hej igen,

    nackdelen för dig att på gymnasiet läsa reducerat program och komplettera på komvux är följande:
    - du kommer troligtvis inte ha rätt till studiehjälp från CSN (då du kommer bedriva studier på deltid);

    - vid komplettering på komvux kommer du prövas till högskoleutbildningar i BII, kompletteringsgruppen, där det är svårare att komma in.

    Om du kan på Hermods/distans läsa på heltid och försöka uppnå kraven för examensbevis, finns det fördelar för dig.
    Ang. kunna bli antagen till komvux innan 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år - beror det på om du får Examensbevis, Studiebevis eller Intyg /urdrag från kursregister/. Det är endast om du får Examensbevis eller Studiebevis som du blir behörig läsa på komvux innan 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år.