Viktor
    Hej, jag ska i höst börja mitt tredje år på Blackebergs Gymnasium i samhällsprogrammet. Till nästa läsår har jag gjort mina individuella val. Ett av valen var Tyska 5 (moderna språk), vilket jag inte fick eftersom för få sökte kursen.

    Det jag undrar är om jag egentligen är garanterad Tyska 5. Jag har hört från flera håll att kurser som ger meritpoäng är garanterade. När jag frågade personen som var ansvarig för att tilldela valen om det stämde svarade han inte om meritgrundade kurser är garanterade eller inte, utan bara att Tyska 5 inte är meritgrundande. Men enligt ansökningen.se är Moderna Språk 5 meritgrundande.

    Är meritgrundade kurser garanterade, och hur funkar det om för få har valt en garanterad kurs?

    /Viktor

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Viktor!

    På samhällsprogrammet ingår 200p moderna språk (tyska) i ditt fall. Alla skolor erbjuder inte alla språk men om du redan påbörjat att läsa tyska som språk så bör du ha rätt att fortsätta. Ett problem kanske kan vara att du vill läsa tyskan som individuellt val. Oftast startar endast de individuella valen om det är tillräckligt många elever som sökt, vilket det inte var i ditt fall.

    Det allra bästa är att fråga skolan vad det är som gäller, hur många elever som behöver söka en kurs för att den ska starta. Samt att om du börjat på tyska i åk.1 varför du inte får fortsätta med det språket i så fall.

    Tyska 5 kan ge meritpoäng, kurser som ger meritpoäng är inte garanterade. Du är endast garanterad att läsa kurser som ger grundläggande behörighet till att söka till högskola. Den grundläggande behörigheten har du redan eftersom att du går samhällsprogrammet.

    Hoppas svaret var till någon hjälp!

    Hälsningar

    Melina SYV