Hej,
    enligt informationen på antagning.se/globalassets/faktablad-syv/for-dig-som-vill-soka-utl - om du kompletterade med kurser i svenska, så är det inte en "komplettering" för dig med utländsk gymnasieutbildning. Utan du prövas i BI, direktgruppen om du i din utländsk gymnasieutbildning har kurserna som krävs för särskild behörighet.
    Men om du kompletterar även för att Höja meritvärde, då prövas du med det höjda meritvärdet även i BII, kompletteringsgruppen.
    Alltså, som jag förstår reglerna, så kan du prövas i BI och i BII samtidigt och då i BI med det lägre meritvärde och i BII - med det högre meritvärde.
    Vänligen
    ANNA
    P.S: du kan inte vid ansökan till högskoleutb.iSverige uppge i vilken eller vilka urvalsgrupper du vill bli prövad, utan antagning.se bestämmer det och prövar dig i alla de urvalsgrupper där du kan prövas.

    • : Jag har läst på komvux inte bara svenska men engelska också.
    • Anna :

      Även engelska (för grundläggande behörighet) - alltså kurserna eng 5 och 6 är inte en "komplettering" om man har gymnasiala betyg från utlandet. Men eng 7 som inte krävs för behörighet till högskola, om det betyget ska räknas in - då är det en komplettering. --- Om du läste svenska och eng 5 och 6, är det inte (för dig med utländska betyg) inte en komplettering. Du får gärna läsa information på https://www.antagning.se/globalassets/faktablad-syv/for-dig-som-vill-soka-utl.pdf

    • : Toppen svar tack! Men SAS1,2 och 3 och eng6 höjer mitt meritvärde. Är jag fortfarande i BI? Eller för att dom höjer mitt meritvärde går jag till BII???
    • Anna :

      De betygen höjer ditt meritvärde endast om du får A i de kurserna. --- är inte 100% säker men tror att du prövas i BI utan inräknade kompletteringar, alltså det meritvärde du får på dina utländska betyg (och att du har betygen i svenska och engelska är just här bara "check, OK", finns! behörig). Och med det högre meritvärde prövas du i BII, kompletteringsgruppen. Höjning pga svenska och engelska blir i ditt fall ganska liten och endast om du får A betygen i kurserna.
      FRåGA SYV jobbar inte med administration kring antagning till högskoleutbildningar. vi är därför inte experter på det. Vi läser och tolkar info och frågar de sakkunniga...

    Läs alla kommentarer