Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kemi 2 (godkänt betyg) krävs till bl.a följande högskoleutbildningar: läkarprogrammet, veterinär-, marinbiolog, kemistutbildningar och till några andra högskoleutbildningar, t.ex om man vill bli lärare i kemi eller civilingenjör (kan räcka med kemi1, men till vissa civilingenjörsprogram krävs också kemi 2).
    Vänligen
    Julia

    • Elev : Om det handlar om att jobba med något i rymden ( astronomi). Krävs det kemi 2?
    • Anna :

      Kan finnas utbildningar inom astronomi där kemi 1 räcker, t.ex su.se/kandidat-astronomi
      OBS! både utbildningsutbud och behörighetkraven inför de "gamla" utbildningar kan förändras.