Emil
    Hej! Jag har tänkt läsa en kurs på komvux nu under 10 veckor, är det csn berättigat och hur ska jag gå tillväga isådannafall för att få csn?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Emil;

    info om Studiemedel för studier i Sverige finns på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel. komvux-kurserna brukar vara CSN-berättigade, om det inte är en alldeles speciell kurs, t.ex ngn sort uppdragsutbildning till anställda på ett visst företag.
    Om din kurs är 100p i omfattningen och läses på 10 veckor, blir det Halvtidsstudier. Du kan t.ex söka plats på kursen och om du får besked ANTAGEN, då ansöker om studiemedel. Du måste påbörja läsa (registrera att du har Påbörjat och det kan du göra som tidigast första skoldagen, det datumet som din kurs börjar, alltså).
    Info om Fribelopp - var god se: csn.se/fragor-och-svar/hur-stor-inkomst-far-jag-ha/inkomst-och-fribelopp. Här handlar det om att den studerande för ej (för att ha rätt till studiemedel) ha för hög inkomst, för övrigt. av Tabellen på csn.se/fragor-och-svar/hur-stor-inkomst-far-jag-ha/inkomst-och-fribelopp.framgår att i fall du vill ta studiemedel för halvtidsstudier i 10 veckor (och om du ej tar studiemedel under perioden 1 jan - 30 juni 2020 för andra studier) då får du högst ha 160.332 kr i skattepliktaga inkomster under samma period, kalenderhalvåret. Och om dina inkomster kommer att överstiga den summan, kommer summan du har rätt till att få ut från CSN, minska.
    Studiemedel består av Bidragsdel och lånedel; låna är frivilligt, det går bra att endast ansöka om Bidragsdel. Om man får för mycket bidrag kan CSN kräva tillbaka pengarna sen, när det blir klart hur stor inkomst du har haft under den aktuella halvåret. Bidragsdel för halvtidsstudier under 10 veckor lär ligga på 3.750kr totalt, alltså för hela perioden på 10veckor (har man inte råd att betala tillbaka hela den summan som CSN kräver - på en gång, brukar det gå bra att lägga upp en återbetalningsplan).Det man har lånat, om man lånar, måste man i vilket fall betala tillbaka sen.
    Hälsningar
    D: