studerande

    Hej! Jag funderar på att gå matematik 4 på folkuniversitetet. Jag hittade den men man måste betala. Det som jag ät ute efter är endast behörigheten, jag vill INTE ha betyg i den. På deras hemsida står det såhär: Om du avser att gå för betyg måste du ha godkänt betyg i Matematik 3b, Matematik 3c eller motsvarande kunskaper. Siktar du på kursbevis utan betyg bör du ändå ha samma förkunskaper. Jag har matematik 3c. Till min fråga, ger kursbevis behörighet? Jag vill söka läkarutbildningen och behöver matematik 4. Kan jag läsa den där och få behörigheten genom kursbeviset?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Nej, du kommer inte kunna påvisa behörighet genom kursbeviset. Du måste ha ett betyg från gymnasiet, från komvux, från prövningen  eller från basåret på högskola-universitet eller omdöme från en folkhögskola. Betyget måste vara lägst E och kommer räknas in i ditt jämförelsetal (snittbetyget). Omdöme från en folkhögskola eller betyg från basåret på högskolenivå (högskola eller universitet) räknas inte in, alltså påverkar inte ditt meritvärde från examensbeviset från gymnasiet. Om du vill få behörighet utan att betyget i matte 4 ska räknas in, så finns det två alternativ: omdöme från en folkhögskola om särskild behörighet i matematik 4 eller att du kommer in på basåret (naturvetenskapligt eller tekniskt basår eller bastermin) på högskola/universitet och får godkänt i matte 4 inom basåret (betygsskalorna på olika lärosäten: högskolor och universitet, skiljer sig åt, men det är vanligt att endast U (underkänt) och G (godkänt) sätts som betyg... oavsett, så behöver du "godkänt betyg" eller "godkänt studieomdöme"från en folkhögskola för att bevisa att du, vad gäller matte, är behörig (utan att betyget i matte4 ska påverka ditt meritvärde). Kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Studie- och yrkesvägledare