Waseem

    Hej, Jag läser på komvux och jag har ungefär 500 poäng kvar, och jag har ett mål att antigen läsa till farmaceut eller civilingenjör inom bioteknik på universitetet. Därför siktar jag mot att ta en naturvetenskaplig examen. Jag undrar om man vill läsa till en högskoleförberedande examen med naturvetenskaplig inriktning, är kursen ”Naturvetenskaplig specialisering” en obligatorisk kurs och måste examen innehålla den? Eller är det frivilligt att läsa kursen? Finns det några obligatoriska ämnen som en naturvetenskaplig examen måste innehålla? Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Waseem

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    Så vitt jag vet så är kursen Naturvet.specialisering en frivillig (alltså Valbar) kurs. Det finns annars rätt många krav som alla måste vara uppfyllda för att kunna ta ut gymnasieexamen. På komvux är det något mer flexibelt än på gymnasiet, men ändå inte helt fritt.
    Vi rekommenderar göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Detta för att det är komvux i den kommunen där du kommer ta ut examen (i syvene och sist - Rektor på komvux) som kommer att ha "sista ordet", och detta oavsett vad någon annan säger.

    Du uppger att du vill läsa för att bli en Farmaceut eller Civilingenjör inom bioteknik. Du måste i så fall ha särskild behörighet som krävs inför de utbildningar och det är godkända betyg i gymnasiala kurser Kemi2, Biologi2, Fysik2 och Matematik4 (det kanske du redan vet... :). Du kan också tänka på meritpoängen/extrapoängen och för det läsa t.ex Matematik 5, Matematik specialisering och Engelska 7.
    Oavsett formell behörighet så är det (de facto) fördelaktigt för dig att läsa så mycket kemi, fysik, biologi och matte som möjligt och även engelska - detta för att de kunskaperna kommer att underlätta dina högre studier inom de områden som du är intresserad av.