Josef
    Så som jag förstått rätt så går det inte längre att få slutbetyg.

    Men nu är det så här att jag läser på ett program på komvux som kommer ge mig 1750 poäng när jag är klar. Jag har sen tidigare läst matte, engelska och svenska på komvux och fått godkänt men då hade jag klickat i att jag läste till slutbetyg och det var i 2009.

    Nu idag när jag loggade in på min sida på komvux och kollar på "Min studiehistorik" så är det helt tomt där. Måste jag göra om dom nu eller vad är det som händer och kan jag välja att göra några kurser som ger mig 500 poäng för att få en gymnasieexamen? Nu är det också så att jag kollat på utbildningar som jag möjligtvis skulle vilja gå i framtiden efter den här utbildning och det är bara yh/ky utbildningar, så är gymnasieexamen nåt att ha idag?

    Vill fortfarande ha bevis på att jag gått kurserna jag gått så jag förstår inte varför komvux tagit bort mina betyg från förr.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Josef!

    Slutbetyg på komvux kan man få t o m 1 januari 2017. Efter det datumet kan man ej längre få ett Slutbetyg. Det fanns ett tidigare deadline, men den blev "förflyttad framåt", kan man säga. Det som gäller nu är till slutet av kalenderåret 2016.

    ***

    ang. varför komvux "tog bort" dina betyg från förr, kan inte jag svara på. Du måste fråga på komvux. Det kan vara ett tekniskt fel eller att t.ex kurser som är betygsatta i mer än 5 år tillbaka syns inte eller så måste du kanske klicka på "arkiv" eller ngt. annat - där de syns. Betyg gäller tillsvidare. Har du haft betyg i en kurs, så har du det betyget. Men det gäller också att hitta "bevis" på att du har haft dem. Har du pappersbetyg hemma? Om inte, vänd dig till komvux eller till de enskilda skolorna där du fick betyg. I fall skolorna inte längre finns, bör uppgifter om dina betyg finnas i Regionarkivet.

    ***

    Om du är intresserav av yrkeshögskoleutbildningar, som alla hittas via www.yhguiden.se - då är det inte avgörande, om du får ut Slutbetyg eller Examensbevis. Yrkeshögskola kan göra bedömning på "sammantagna meriter" (betyg + arbetslivserfarenhet + tester/intervjuer).

    ***

    Om du ändå vill ha "fullständiga gymnasiebetyg" då är det ganska brottom. Jag råder dig att boka tid med SYV på komvux i din kommun snarast möjlgt och försöka lägga upp en plan på hur du ska försöka hinna få Slutbetyg innan slutet av 2016. Att få gymnasieexamen /examensbevis/ kan blir svårt och ta tid och det av flera anledningar: om du vill ha gymnasieexamen som ger behörighet till högskola, måste du ha betyg även i svenska2 och 3 /sv 2 = sv B och sv 3 är överliggande, högre kurs efter den gamla kursen Svenska B/ och i engelska 6 /en gammal kurs engB/ + att det krävs fler poäng än till Slutbetyg men det största "hindret" är att många av de "gamla kurser" ej får ingå i Examensbevis. Du kan därför ev behöva läsa ganska många kurser på nytt.

    ***

    Du hade några "underfrågor" i din fråga och jag hoppas att jag har svarat på alla dem. Om jag har missat ngt., eller om nya frågor dyker upp - var god hör av dig igen!

    Bästa hälsningar och LYCKA TILL!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare