Elin
    Hej, jag har blivit sjuk och håller just nu på med en utredning. Vi vet ännu inte vad som är fel och vi har lämnat in ett intyg på att utredning till min skola. Jag är så sjuk att jag inte kan gå i skolan just nu.

    Jag tycker att min skola behandlar mig orättvist. De ljuger om att de inte fått något intyg sen säger de till min Mamma att jag inte varit i skolan fast jag varit där osv.

    Så jag vill hoppa av, söka till en annan skola i Februari och sedan bli frisk och börja om på en annan skola i höst. Men min rektor säger att jag inte kan hoppa av för då blir jag "ute ur gymnasiesystemet" och "obehörig" att söka till nästa år.

    Jag vägrar gå kvar på den här skolan och hinner jag bli frisk innan skolan är slut i sommar så kommer jag iallafall inte gå dit. Det känns tråkigt att jag ska behöva skolka för att jag inte trivs.

    Så jag undrar om det min rektor säger stämmer?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, otroligt tråkigt att du är så allvarligt sjuk att du inte kan gå till skolan! Hoppas verkligen dom hittar orsaken! Är osäker på vad din rektor menar med att du är ute ur gymnasiesystemet - din hemkommun är ansvarig för att du får en gymnasieutbildning fram till att du fyller tjugo och om du nu kanske inte kan gå i skolan förren nästa höst så har du verkligen skäl att få välja om gymnasium om du missar så mycket pga sjukdom. Skolan är dock ålagd enligt lag att försöka så gott det går att hjälpa dig i din skolgång så det låter tråkigt om de har en attityden du beskriver.

    Eftersom jag inte vet vilken kommun/stad/län du hör till så kan jag dessvärre inte förmedla kontaktuppgifter men om inte din skola hjälper dig välja om i jan/feb när gymnasievalet är så kan du kontakta Gymnasieantagningen i ditt län/kommun/stad och få hjälp med eventuellt lösenord för att välja om. Du kan ofta komma i kontakt med dom via din kommuns hemsida under fliken utbildning.

    /Lena, Syv