Som
    Jag bor i sverige bara 2 år och jag är 18 år gammal så jag vet inta vad måsta jag göra om jag vill läsa makeupartist kurs. Snälla ge mig lite information om den har kursen. Hoppas att ni förstått vad menar jag.

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Som!
    Du skriver att du vill läsa till make-up artist & du undrar ang. hur mycket svenska du måste klara av innan du kan läsa en make-up utbildning.

    Make-up utbildningar finns inom gymnasieskola, på KomVUX, på privata skolor och som kvällskurser (där du själv betalar för att delta).
    Om du väljer att gå en kvällskurs /eller en helg-utbildning/, där du själv betalar, räcker det att du förstår så pass mycket svenska att du kan följa undervisningen (det är din egen bedömning som är avgörande).

    Om du söker en kostnadsfri utbildning, ställs det vissa krav, det vill säga du måste bli BEHÖRIG. Det är olika behörighetskrav till utbildningar på olika nivåer.

    Är det någon utbildning som du känner till & vill söka? Du kan i så fall återkomma med namn på utbildningen /även bättre än du skickar en länk till utbildningens hemsida/.

    Du är 18 år gammal, du skriver inte när du fyller år, vilket är viktigt för att: du kanske kan till nästa år söka Hantverksprogrammet på gymnasiet /Övriga hantverk: Hår och make-up/. Se information på http://www.gymnasieguiden.se/program/HV/oevriga-hantverk

    Från 1 juli det kalender år då du fyller 20 år - kan du inte längre söka till gymnasieskola för ungdomar, utan du kan bara söka utbildningar på KomVux /Vuxenutbildningen/.

    Om utbildning, som du vill söka ligger på gymnasienivå, måste du ha kunskaper i svenska motsvarande godkänt betyg i å k 9 i grundskolan. Om man läser som vuxen, kallas den kursen "SAS grund" = Svenska som Andraspråk Grund. När du får Godkänt betyg i SAS grund & för övrigt har "grundskolekompetens", kan du läsa på gymnasienivå.

    Du skriver inte var i landet du bor /vilken stad/ och jag vet inte om du är beredd att flytta till utbildningen.

    Det blir mycket lättare att bättre svara på din fråga om du uppger vilket år du är född & vilken stad du bor i, då kan jag leta efter utbildningar som passar dig.

    Utan att veta något mer än det, som du har uppgett i din fråga, kan jag bara svara så här: du måste få Godkänt i en kurs SAS grund, det är ett minimikrav vad det gäller svenska. Det kan även finnas andra behörighetkrav /t.ex. Godkänt betyg i Matematik Grund och Engelska Grund/.

    Jag hoppas att mitt svar blir till någon hjälp för dig!
    Önskar dig en fin sommar!
    Studie- & yrkesvägledare
    Ludmila