Emma
    Hej!
    Jag planerar att söka matematik 3b för att mitt program på gymnasiet inte hade det. Jag behöver matematik 3b för att kunna söka ekonomiutbildningnen på universitetet. Men på komvux fanns endast kurser som hette matematik 3, så min fråga är: är matematik 3 automatiskt 3b? Alltså räcker matematik 3 för att komma in på ekonomiutbildningen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!

    på nivå 3 finns det två gymnasiala kurser i matematik - 3b och 3c.

    Det är just 3b som har mer "ekonomisk inriktning" och 3c - har mer naturvetenskaplig inriktning men kurserna är mycket lika och anses som "motsvarande" och det är i princip alltid så att 3c accepteras även om det krävs 3b.

    Att "din komvux" har endast matematik 3 - kan bero på att hela klassen läser tillsammans: de som ska i slutet göra prov för att få betyg i 3b och de som behöver tvunget ha 3c-betyg /som krävs specifikt till vissa naturvetenskapliga utbildningar/.

    När du behöver behörighet till utbildning i Ekonomi kan du ha betyg i 3b eller i 3c. Du blir "lika behörig" med båda betygen.
    För dig är det bättre att läsa 3b och få betyg i 3b, därför att

    1. den kursen har Ekonomisk inriktning

    och

    2. för att det är något lättare att få högre betyg i 3b, än i 3c (c-spår i matte är det avancerade spåret och är därför svårare att få högre betyg i). Ditt betyg kommer att räknas in i ditt jämförelsetal, därför "vinner du" på att ha så högt betyg i matte 3, som möjligt. Råder dig därför försöka se till att du gör slutprovet mot 3b och får betyg i just 3b /och inte i 3c/. Men skulle du "råka" få godkänt betyg i 3c, blir du ändå behörig till ekonomiska utbildningar på högskolenivå.

    Vänligen

    Julia SYV

    Ang. vilka kurser på gymnasiet som finns, se Skolverkets hemsida>>.

    Det finns ingen kurs som heter "Matematik 3" utan endast Matematik 3b och Matematik 3c.