Esther
    Hej! Efter studenten gjorde jag en prövning i matte 1a. Nu vill jag söka till ekonomiprogrammet och undrar då om jag kommer hamna i kvoten BII? Eller om jag kommer söka bara i BI? (Jag har läst matte 1b till 3b)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Esther,
    om du fick högre betyg i matte 1a än du hade i matte 1b,och matte 1b ingår i ditt examensbevis - då blir det så här:
    Du kommer prövas med det högre meritvärde (där matte 1a räknas in i stället för matte 1b) i BII, kompletteringsgruppen
    och
    Du kommer samtidigt prövas i BI, direktgruppen - med det lägre meritvärde (som du hade innan du gjorde prövning i matte 1a).
    Du kommer alltså prövas i Båda grupperna - BI och BII (men med olika meritvärden).
    Vänligen
    ANNA