Moa
    Hur många universitet bryr sig egentligen om ens meritpoäng från gymnasiet när man väl börjar på gymnasiet sen? Man har väl ändå stora chanser att komma in på olika utbildningar enbart med betyg och rätt kurser?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Moa !
    Jag är inte säker på att vad du menar med "meritpoäng".
    Om du undrar om grundskolebetyg har betydelse när man söker till högskola, så är svaret nej.
    Om du menar att eng 7 och andra gymnasiekurset som ger Extrapoäng som kallad för Meritpoäng, så är svar Ja! Att man har eller inte har de där extrapoängen som är mellan en halv och 2,5 merit kan bli avgörande för möjlighet att få plats på en högskoleutbildning. T.ex om man vill söka till läkare eller veterinär, så är det troligtvis nödvändigt att läsa kurser för meritpoäng för att antagningsgränsen brukar ligga på över 20.0 vilket betyder att enbart A-betyg i alla kurser ger inte plats påbitbildningen.
    Hälsningar
    Mikael syv
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej! Jag tror du menar "när man väl börjat på högskolan sen" och inte på gymnasiet.? Har har rätt?
    Meritpoäng från gymnasiet har man för att konkurrera om plats på högskolan/universitetet och när man väl börjat läsa på högskolan, spelar meritpoängen ingen roll, det har du rätt i!
    Dock händer det att folk ändrar sig och vill byta utbildning, hoppa av och söka på nytt. Då kan meritpoängen behövas igen!
    Däremot om man hill söka till Handels högskola i Stockholm eller till yrkeshögskola www.yhguiden.se då behöver man inte tänka på meritpoängen. Utbildningar utomlands har inte det systemet med meritpoäng som vi har i Sverige och där gäller det att själv få reda på vad som gäller för att komma in. Engelska 7 är bra att läsa, oavsett vad man planerar göra efter gymnasiet!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare