Anna
    Hej!
    Jag fick underkänt i vissa ämnen så jag fick gå IV istället för en vanlig linje, min lärare säger att jag behöver 8 ämnen för att kunna börja på en vanlig linje nästa år och jag försöker verkligen att plugga upp dessa ämnen. Min fråga är, är min framtid helt förstörd med tanke på att jag går IV? Kan jag fortfarande bli psykolog som jag alltid velat? Eller är det kört nu?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Anna,
    om du blir BEHÖRIG att söka Psykolog utbildning och kan konkurrera om plats på utbildningen med betyg eller med resultatet av högskoleprovet, kommer du in. Det är ingen som intresserar sig i hur lång tid det tog för sökande att uppnå behörighet.
    På Introduktionsprogreammen (om du går Preparand eller Yrkesintroduktion eller kanske Individuellt alternativ) får du samma betyg som man får på grundskolan. Du konkurrerar sedan på samma villkor som alla andra sökande.
    Det inte kört, du kan få högskoleutbildning även om du gick på IM.
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Liselotte SYV
    Liselotte