Elev 18 år

    Hej, jag går sista året på ekonomiprogrammet. Jag har aldrig vetat vad jag har velat att bli men har under den senaste tiden fått upp ögonen för att bli läkare. Iom att jag läser ekonomi så vet jag att jag saknar behörighet i Biologi 1, Kemi 2, Fysik 2 och Matematik 4. Jag läste spets i biologi i 9:an och har därför redan läst Biologi 1 och fick ett A i den kursen, om det är bra att veta? Som jag har förstått det är det bättre att ta ett naturvetenskapligt basår istället för att läsa upp dessa kurser på komvux, stämmer det? Jag har för tillfället ett meritvärde på 18.89 + 2,5 och har räknat ut på ett ungefär att jag kanske kan komma upp i 21.25 - 21-35. Min fråga är om det kommer att räcka för att komma in på läkarutbildningen här i Sverige?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Antagningsgränser bestäms inte på förhand. Gör du högskoleprovet kommer du prövas även i HP-urvalet. Viktigast är att bli behörig pga obehöriga deltar inte i konkurrensen .

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Som Mikael har svarat så vet man inte Ej på förhand hur höga betygs om kommer att krävas för att komma in på läkarprogrammet. Många olika faktorer påverkar. T.ex om antal platser utökas, borde antagningsgränsen gå ner. Men det är inte helt säkert det heller... för att t.ex kommer från Hösten 2021 inträffa förändringar: läkarprogrammet blir 6-åritg och AT-tjänstgöring slopas och ersätts med Bas-tjänstgöringen för de som påbörjar läsa HT21 och senare (och det är en förbättring enligt många, som ej velat vänta på en lämplig AT-tjänst och som därför också väntade med att söka till läkarprogrammet). Det är mycket möjligt att det blir extrasvårt att komma in på läkarprogrammet i Sverige just till hösten 2021 men kan senare bli något enklare.
    Du måste under alla omständigheter bli behörig. Om du gör högskoleprovet är det en stor fördel. Gör HP flera ggr, om du kan. Det bästa resultatet på HP kommer att gälla!
    Lycka till!