Hussaina
    Hej! Jag har lite funderingar kring om hur mina betyg kommer att påverka mina framtida chanser att komma in på läkarlinjen? För mitt största problem är matten, vi har precis fått tillbaka matte 1c nationella och jag kan bara säga att det gick inte så jättebra och jag undrar bara hur detta kommer påverka mitt snittbetyg i 3an för jag är väldigt orolig för de andra mattekurserna och jag vill verkligen bli läkare och jag vet att matten är en viktig del för att kunna komma in på läkarlinjen, så finns det något jag kan göra för att förbättra mig inom matten? Samt så undrar jag hur högskoleprovet förbättrar mina chanser att komma in på läkarlinjen samt finns det några sätt att plugga inför det? Jag är jättetacksam för svar allt som kan ge mig en glimt av hopp, jag är jätteorolig inför min framtid!
    • : Hallå! Här kommer lite tips från en person som inte hade ett perfekt gymnasiebetyg men ändå går en tjusig utbildning idag. En högskola har ett visst antal platser på sitt läkarprogram, t ex 100 platser. De har också regler om urvalskvoter, som innebär att en viss del av studenterna ska väljas ut på ett sätt och en annan del på ett annat. T ex kanske mitt påhittade läkarprogram har en gymnasiebetygskvot på 67% och en högskoleprovskvot på 33%. Det betyder då att 67 studenter av 100 väljs ut pga sina betyg (de 67 sökanden med bäst betyg kommer in), medan 33 av 100 väljs ut pga sitt högskoleprov (de 33 sökanden med bäst högskoleprov kommer in). Så säg att du har ett snittbetyg på 18 när du tar studenten och har skrivit 1,95 på högskoleprovet. Det är nog inte tillräckligt höga betyg för att kunna komma in på betyg (du är antagligen inte en av de topp 67 bästa), MEN du har troligen ett av de topp 33 bästa högskoleprovsresultaten, så därför får du en av högskoleprovsplatserna. Det är därför du ska göra högskoleprovet. Då har du BÅDE en chans att komma in på dina betyg OCH en annan chans att komma in på högskoleprovet. Om du har riktigt låga betyg så är högskoleprovet din enda realistiska chans, så satsa på det. Du kan ABSOLUT plugga till högskoleprovet! Du går antagligen Naturvetenskapliga programmet gissar jag? Grejen med högskoleprovsmatten är att den egentligen inte kräver att man kan några speciella formler, det är typ de fyra räknesätten, potenser och några såna saker till, men ingen trigonometri. Däremot går det på tid. Det bästa du kan göra för att plugga till högskoleprovsmatten (språkdelen hade jag redan bra på men jag höjde mitt resultat på mattedelen från 1,2 till 1,7 så jag vet vad jag pratar om) är att verkligen nöööööta in grunderna. Jag gjorde så att jag kollade på några gamla prov, räknade dem och kollade hur många fel jag hade. Sen tittade jag vilken typ av frågor jag hade fel på (jag hade t ex glömt mycket av hur man räknar med potenser), och så övade jag på just såna tal. Jag gjorde högskoleprovet en gång och bestämde mig för att höja mig till nästa gång - samma sak igen, jag kollade noga på vad det var jag inte kunde (dels vilken matte jag hade problem med, och dels andra grejer jag gjorde fel - t ex så hade jag för lite mat med mig, och jag hade sovit för dåligt). Målet var att ha lyckats förbättra allt till nästa gång, både matten, sömnen och maten. Det funkade, jag kom in på det jag ville. Om du kan räkna potenser, multiplicera bråk, förenkla uttryck, dela ett decimaltal med ett bråktal (och liknande, osv osv) I SÖMNEN - då kommer du lyckas helt strålande. Mitt tips är att du testar att göra högskoleprovet, dels på riktigt (om du får ett superbra resultat första gången så är det bara bra, det är ditt bästa resultat under de senaste fem åren som räknas) och dels genom att öva på gamla prov på deras hemsida. På hemsidan kan du t o m göra gamla prov på tid - detta är jättebra eftersom det är så det kommer vara på provdagen. Jag ska lägga upp några bra länkar i nästa kommentar!
    • : Haha gud vad svårt det är att skriva ordentligt när man bara ser en rad i taget av det man skriver... hoppas du hänger med :P Okej, studera.nu är din nya favorithemsida, här är deras guide till högskoleprovet: http://studera.nu/hogskoleprov/anmalan-och-information-om-provet/allt-om-hogskoleprovet/ Och här kan du titta på gamla prov och dessutom testa att räkna dem på tid (de interaktiva proven): http://studera.nu/hogskoleprov/infor-provet/ova-pa-gamla-prov/ Dessutom, när jag googlade hittade jag lite andra bra grejer. Här är en hemsida som heter läkarstudent.se, de beskriver t ex hur intervjuantagning går till: http://xn--lkarstudent-l8a.se/antagning.html Det har aldrig varit såhär "lätt" att komma in på läkarprogrammet som det är nu, så du har goda chanser! Jag glömde säga att högskoleprovet kan användas i de andra kvoterna också, t ex om det finns för många sökande med lika höga gymnasiebetyg (om betygen är lika så väljer man den som har högst på högskoleprovet), och för att ha en chans att söka in på intervju (då måste man inte ha så höga betyg och inte ett superhögt högskoleprov, men man måste ha ganska bra högskoleprov för att bli kallad till intervjun). Så du kan ALDRIG förlora på att göra högskoleprovet, BARA förbättra dina chanser.
    • Milla : Det är helt sant att alla kan bli bättre på Högskoleprovet! Man bör träna och göra provet några gånger. Dock är vi alla olika och de träningstips och råd som passar en person, kanske inte passar en annan. Det gäller att veta på vilket sätt just du lär dig. Det gäller också att ha lite tur - att inte bli krasslig på provdagen, t.ex. Men jag håller med om att det kommer troligtvis att löna sig att satsa på högskoleprovet!
    • : Herregud!!! Du fattar inte hur tacksam jag är för ditt svar, du gjorde min dag såå mycket bättre! Jag ska definitivt använda mig av dessa hemsidor och läsa på så mycket det går nu under sommaren så att jag får in allt innan högskoleprovet i oktober!! Men tack såå otroligt mycket, du gav mig nytt hopp och nu ska jag kämpa ännu hårdare för att komma in på läkarprogrammet!
    • : Kör hårt Hussaina, du fixar det :) Alltså, så här, det finns alltid en lösning. Det kan vara SVÅRT att lösa en grej, eller ta jättelång tid eller vara jättejobbigt, men många saker går att lösa. Så skriv högskoleprovet (flera gånger!), träna matte. Kommer du inte in första gången så söker du igen till terminen efter (det finns flera läkarprogram som börjar både på vårterminen och höstterminen, så man kan söka två gånger om året). Det är JÄTTEVANLIGT att behöva skriva högskoleprovet flera gånger innan man får ett riktigt bra resultat - det är precis som med allt annat i hela världen, man lyckas alltid bäst efter att ha tränat på det. Ett annat tips: googla fram lite bloggar av läkarstudenter! Många bloggar om hur det är att plugga till läkare. Då kan du få en känsla av hur det är när man pluggar, och om det är nåt för dig.
    • : Just det, ett ännu bättre tips för högskoleprovsmatten: http://www.matteboken.se/ De har nämligen inte bara gamla prov med facit, utan även GENOMGÅNGAR av svaren! Jag brukade göra provfrågorna på studera.nu (både normalt och på tid) och sen gå igenom frågorna jag hade haft fel på med hjälp av matteboken.se. Genomgångarna är otroligt användbara, det var synd att jag upptäckte dem nästan precis före provet, haha. Man ser iallafall att även frågorna som ser jättesvåra ut går att lösa med vanlig "lätt" matte, det är bara det att frågan är tillkrånglad i flera steg. Det är oftast inte "vad blir 380 delat med 35" utan snarare typ "vad är roten ur ett delat med ett delat med ett delat med ett" och så måste du välja det rätta av fyra svarsalternativ. Typ :P Ja, kolla själv så får du se, det ser värre ut än vad det är, lösningarna verkar oftast lättare än man trodde att de skulle vara tycker jag.
    • Mikael : Tack A.K. för ditt engagemang & vilja att hjälpa andra ungdomar! :)
    • : Tack så jättemycket A.K.!! Du fattar inte vilken lättnad det ger mig att få så mycket hjälp, jag är extremt tacksam!! :D
    • Julia : Vi på Fråga SYV tycker det är bra att ni, ungdomar, ger tips till varandra!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Hussaina!

    Läkarprogrammet är väldigt eftertraktad i Sverige och det är mycket svårt att komma in. Meritvärde från gymnasiebetyg inkluderar ALLA GYMNASIALA KURSER, även från åk1, som alla räknas in i "snittet". Det är, alltså, så att även om man har betyget A i Matte 4 och lägre betyg i lägre kurser (1 till 3) - så blir snittet lägre, tyvärr. Det är stor skillnad mot grundskolan, där det enbart "sista betyget" dvs från vårterminen i å k 9 som påverkade möjlighet att komma in på gymnasiet.

    För att komma in på högskola/universitet är det ALLA GYMNASIALA kurser som bidrar till Jämförelsetal (eller Meritvärde). Jämförelsetal + eventuella Meritpoäng = Meritvärde.
    Du behöver inte kunna alla de vägledningstermerna eller sätta dig in i hur uträkningen fungerar. Det som är viktigt att du blir
    1. behörig - får Examensbevis och har minst E i alla de kurser som krävs för Särskild behörighet (till Läkare är det Fysik, Kemi och Biologi 2 samt Matte 4);
    2. att du gör ditt bästa i alla gymnasiala kurser, försöker få så höga betyg du kan;
    3. att du gör högskoleprovet mer än en gång - det är inget krav men kommer att ge dig möjlighet att provas i ännu en urvalsgrupp HP-gruppen. Du får med det en extra chans att komma in.

    Hjälp med matten kan man få via www.mattecentrum.se - gratis.
    På youtube och andra sidor på internet kan man hitta video som förklarar olika moment i mattekurserna. Vi kan rekommendera https://www.youtube.com/playlist?list=PLvQzFdt9swYpau5Q8bgon2nDh9b2AK1Th som vi vet är mycket bra.

    Inför högskoleprovet kan man träna. Men genom att studera mera (i alla ämnen) och läsa mer på svenska & engelska - höjer du automatiskt dina chanser att få högre "poäng" på Högskoleprovet. Det är tyvärr inte gratis att göra HP. Kostar 450 kr. per prov. Om du har råd, anmäl dig till provet i oktober 2015. HP kan man göra 2 ggr/året - på hösten & på våren. Det är bra om du kan göra HP 2 ggr under åk2 och 2 ggr under åk3 - man brukar höja resultatet på HP för varje nästa gång man gör provet (upp till gång nr. 4 elle 5 och sedan ligger man på samma nivå - oftast i alla fall för då har man uppnått sitt högsta kapacitet, sägs det).
    Det som vi tycker är viktigt att känna till om HP, har vi samlat här http://www.fragasyv.se/dokument#Hoegskoleprovet

    Titta på länkarna som jag skickar nu, fundera lite & återkom om ngt är oklart eller om du kommer på en ny fråga.
    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare