Johan
    Hej, jag ska börja vårterminen snart och jag undrar om de nationella proven är bra?
    Jag undrar om NP har större chans att höja eller sänka betygen.
    Min merit är 307,5 och jag har 6 A, 9 B och två C. Jag vill gärna höja majoriteten av mina B till A och undrar om de nationella proven kommer att hjälpa mig?
    • : Duktigt! Höga betyg du har! Var inte rädd på Nationella proven. Tänk på att alla är i samma situation, alla ska skriva dem, inte bara du! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Johan!

    Du har imponerande höga betyg! Fortsätt läsa lika bra och skaffa dig bra, stabila kunskaper vilket kommer också spegla sig i dina betyg.

    De nationella proven mäter elevernas kunskapsnivå och tanken är att elever i hela Sverige på alla olika orter och på alla skolor får likvärdig bedömning av sina kunskaper pga de gör exakt samma uppgifter och får därför betyg som är jämförbara (dvs alla elever som får C-betyg i samma kurs också har ungefär samma kunskaper i den kursen). Detta för att det ska bli rättvist, eftersom elever från olika skolor konkurrerar med varandra om utbildningsplats på gymnasiet. De konkurrerar med varandra och för rättvisans skull bör likvärdig bedömning göras.

    Det är väldigt svårt att svara på din fråga - om de nationella proven kommer att ändra dina nuvarande betyg.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Jag tycker att det är bra att ta upp frågan om de nationella proven med dina lärare, t.ex. under utvecklings- eller under betygssamtal.

    Du får då gärna återkomma till oss och berätta vad du får för svar från dina lärare angående de nationella proven.

    Allmänt gäller det att för att höja sina betyg, bör man ha hög närvaro på lektionerna, göra sina läxor och även läsa "framåt" i läroböcker (det är en effektiv metod - som hjälper många elever, testa och se om du också tycker det är bra: att du läser det kapitel på förhand, innan läraren går igenom det, så att du redan har bekantat dig med innehåller och det inte blir en total nyhet utan en repetition för dig). Fler tips om Studieteknik hittar du på http://www.gymnasieguiden.se