Hej,
    du får gärna jämföra programplaner för Teknik_
    och för Naturvet.programmet. På NA läser man Biologi; på Inriktningen Naturvetenskap är även Biologi 2 en obligatorisk kurs.
    Du får söka till Korrespondensgymnasiet ("Korr-on-line") och sedan Även om du kommer in kan du svara att du ej vill använda din studieplats (det är frivilligt att läsa och på så sätt ofarligt att söka!).

    ang. bli en "ingenjör"
    I Sverige är "ingenjör" inte en skyddad titel; på så sätt kan man bli en "ingenjör" på många olika "sätt";
    t.ex finns det många Yrkeshögskoleutbildningar där behörighetskraven är mycket lägre än till högskola-universitet, t.ex till de tekniska yh brukar man behöva godkänt betyg i Matematik 2 (och till högskoleutb.: högskoleingengör och civilingenjör - Matematik 4, fysik2 och kemi1).
    Fysik och kemi brukar inte krävas till tekniska utbidlningar inom yrkeshögskola men man ska helst kika på just den yh som man vill komma in på (t.ex till yh "pilot" krävs godkänt betyg i fysik1a).
       Och om du vill utbilda dig till en Ingenjör på en yrkeshögskola, så kanske du inte behöver läsa på teknik- eller på naturvetenskapsprogrammet.

    Kika gärna på några exempel på yh till ingenjör, länkarna nedan:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/elektronikingenjor-autonoma-fordon
    handelsakademin/byggnadsingenjor-digitalt-byggande-hand-aka-gbg
    teknikhogskolan/automationsingenjor-robotik-teknikhogskolan-jonkoping
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/arbetsmiljoingenjor-sky-skelleftea
    handelsakademin/anlaggningsprojektor-ingenjor-med-bim-kompetens
    hermods-yrkeshogskola/anlaeggningsingenjor-infrastruktur-goteborg

    Hänvisningar:
    hela utbud av yrkeshögskoleutbildningar - www.yhguiden.se
    Info om Korrespondensgymnasiet
    Info om NA
    Programplan för NA
    Programplan för TE