Anna
    Hej! I höst ska jag gå natur, men börjar redan nu tveka på om det är rätt linje för mig. Min dröm är att bli läkare, mest av allt kirurg. Jag har valt att försöka följa min dröm, och har därför valt natur. Jag är intresserad av NO-ämnena, men har inte några A-betyg. Jag har D i matte och kemi och C i biologi och fysik. Jag har lättare för SO-ämnena, men känner inte att jag vill gå samhälle, då jag är så himla mycket mer intresserad av Naturlinjen. Men samtidigt vill jag ju inte gå natur och sen gå ut med skitbetyg när jag vill söka läkarlinjen. Hur ska jag göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anna,
    om man inte går Natur /eller Teknik/ på gymnasiet, blir man inte behörig att söka till läkarprogrammet. [Natur passar bättre för det inkluderar alla behörighetsgivande kurser; om man går Teknik, måste man välja rätt inriktning och göra de rätta valen inom Individuellt val och ev. läsa en utökad kurs, dvs "fixa och trixa" en hel del].

    Man kan komplettera med kurser på KomVux efter gymnasiet eller söka till ett Naturvetenskapligt basår på högskolan - för att bli behörig, detta blir en "omväg" och tar minst ett extra år efter gymnasiet.
    ^^^^
    Att man inte har A-betyg i kurserna från grundskolan, betyder inte att man inte kan få toppbetyg på gymnasiet: om man verkligen vill någonting och är beredd att "satsa", plugga varje kväll och på helger, ha exemplarisk närvaro & söka alla stödmöjligheter som finns /t.ex. läxhjälp på skolan och/eller på biblioteket - man får fråga om det finns i din kommun/; se om det finns någon familjemedlem som kan hjälpa till med läxorna och/eller göra "förhör" inför prov mm.
    Om man prioriterar sina studier & verkligen gör sitt bästa - kan man höja sina betyg väldigt mycket från grundskolan till gymnasiet.

    En annan möjlighet är att försöka komma in på läkarutbildningen genom att konkurrera med resultatet av Högskoleprovet. Du blir BEHÖRIG på Naturprogrammet och gör Högskoleprovet för konkurrens. Det går att träna på gamla högskoleprov & du kan göra provet många ggr. Det är ditt bästa resultat som gäller. Oftast blir man bättre på Högskoleprovet för varje nästa försök och uppnår sitt bästa tredje eller fjärde gången man gör provet. Du kan, alltså, göra Högskoleprovet två ggr under å k 2 och två ggr under å k 3 på gymnasiet.

    Ännu ett alternativ är att undersöka om det fortfarande finns lediga platser på andra gymnasieprogram och försöka byta - i fall det finns lediga platser på något program, som du kan tänka dig att gå. I detta fallet måste du vara medveten om att du inte kommer att bli behörig att söka läkarutbildningen direkt efter gymnasiet.

    Sammanfattning:
    1. om det INTE finns lediga platser på ett annat program, där du kan tänka dig att gå, har du inget val & måste börja på Natur. Försök satsa hårt på studierna & träna inför Högskoleprovet.
    2. om det finns lediga platser på ett annat attraktivt för dig program, kan du byta dit & satsa på högsta betyg och under sista termin på gymnasiet söker du till KomVux och/eller till ett Naturvetenskapligt basår.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig allt väl!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare