Johan
    Hej!

    Jag har gjort mina gymnasieval och linjen som jag lutar mig mest mot är Natur.

    Mina betyg är ganska mediocra, och ämnet som jag har svårt för är matte, så det kanske inte är så konstigt att jag tvekar lite. Jag har dock höjt mig i dom flesta ämnena från E-C denna terminen, men jag skyller mina dåliga betyg på att jag inte har varit särskilt skärpt i skolan sen tidigare.

    Jag inser även att Natur är en svår linje med högt tempo, och att det kommer bli särskilt svårt för mig. Men jag är verkligen redo att plugga hårt och bli bättre på dom olika ämnena (särskilt matte). Jag har även lånat med en mattebok som jag pluggar på över sommarlovet.

    Jag undrar om detta är ett realistiskt mål för mig, eller om jag kanske borde välja en annan linje?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Johan!
    Alla mattekurser är upplagda för självstudier på www.matteboken.se

    Där kan du repetera grundskolematte och även påbörja läsa gymnasiematte. De kurser som är obligatoriska på Naturvetenskapsprogrammet är Matte 1c, 2c och 3c & på inriktningen "Naturvetenskap" - även Matte 4 är en obligatorisk kurs.

    Du frågar om det är ett realistiskt mål för dig att klara Naturvetenskapsprogrammet och jag undrar en annan sak - VARFÖR vill du klara just Naturvetenskapsprogrammet? Under självaste gymnasieutbildningen på NA får man inget yrke. Tanken är att man ska söka vidare - en utbildning på eftergymnasial nivå. Är det någon utbildning som du vill söka efter NA som kräver de kurserna som läses på NA? Då kan man bättre förstå varför du vill läsa just på NA. Men även då kan man läsa ett annat program och komplettera med kurser sen - på Komvux eller på ett Naturvetenskapligt basår.

    Omöjligt för någon som inte känner dig att svara på frågan om NA är rätt svar för dig och om du kommer att klara den utbildningen. Sedan är det en fråga: vad menas med att "klara" utbildningen? Får man E-betyg i 90% av kurserna och F i 10% får man Examensbevis och då har man "klarat" utbildningen. Frågan är då vad gör man sen? Man får ju inte lära sig ngt. yrke på NA. Med låga betyg från gymnasiet kan det bli svårt att komma in på en eftergymnasial utbildning.

    En bra idé skulle vara att fråga din lärare i Matte som känner dig och känner kraven på NA - om hen tycket att NA är det bästa valet för dig.

    Att du har höjt dina betyg från E till C är jättebra. Frågan är om du i de ämnena som inte du har lätt för är beredd att lägga ner mycket tid på pluggande. Vi alla är olika duktiga på olika saker. Begåvning (talang) är det inte alla som har (i alla fall inte i alla ämnen). Man kan ofta kompensera med målmedvetenhet och att man pluggar stenhårt. Men det är tyvärr inget garanti på att alltid lyckas.

    Om du gör ditt bästa men helst utan att överdriva (det är inte bra att bli sjuk pga för mycket pluggande) har du gjort ditt bästa och bör vara stolt över det.

    Vad vill du jobba med i framtiden?

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej Milla! Tack så mycket för att du svarade. Jag vill gärna gå Natur för att den är en så bred linje, och eftersom jag ännu inte vet vad jag vill bli i framtiden. Jag planerar även att plugga vidare.
    • Milla : Man kan plugga vidare efter yrkesprogram också & inte bara på yrkeshögskola utan även på universitetet. Ang. "bred utbildning" kan man diskutera. Man läser samma antal poäng på alla gymnasieprogram och när man på NA läser Fysik och Kemi, så är det på bekostnad av andra kurser som man då i stället inte läser.