beccaliya2007

    Hej! jag ska börja gymnasiet snart och har svårt att välja linje mellan natur sam, ekonomi ekonomi, och sam. först var jag säker på att jag ville gå natur sam. dock prata jag med min syv och hen sa att natur sam är onödig och att om jag tar sam och lägger till matte 3 har jag samma behörigheter som natur sam. pga att naturkunskap 1b ger mig lika behörighet som fysik 1 kemi 1 och biologi 1, då undrar jag, är det sant att naturkunskap 1b motsvarar dom och ger mig samma behörighet som dom? och måste man först läsa steg ett i dessa kurser för att kunna läsa steg 2? tack !

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kurserna Naturkunskap 1b och 2 innehåller delar av (inte hela kurserna, utan endast delar av dem...) från kurserna Fysik1a, kemi1 och biologi 1. Det är därför så att i fall utbildning kräver att man har godkänt betyg i naturkunskap 2 (som t.ex sjuksköterskeprogrammet gör, samt arbetsterapeut- och fysioterapeutprogrammet och även optikerprogrammet + några andra universitetsutbildningar också) då behöver man inte läsa naturkunskap 2 om man redan har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1 (detta för att man redan har godkända betyg i många fler gymnasiepoäng inom naturvetenskapliga ämnen än naturkunskap 2 kursen innehåller). Jämför: naturkunskap 1b och 2 är två stycken 100poängskurser (sammanlagt 200 gymnasiala poäng). Och fysik 1a = 150 poäng; fysik 2 = 100p. Alltså, endast fysik 1a + 2 går på 250p., vilket är mer än både nk1b och 2 ger tillsammans.

    Det du skriver om i din fråga, vad gäller naturvetenskaplig behörighet, gäller, alltså inte (inte alls, faktiskt).
    Om universitetsutbildning kräver naturkunskap 2, då kan antingen läsa nk1b först och nk2 sen (totalt 200poäng) eller så kan man slippa läsa nk2 om man kan få behörighet i nk2 genom "ersättningskurserna" bl.a om man redan har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1.
    Men om universitetsutbildning kräver fysik2, då ska man ha godkänt betyg i fysik2.
    Exempel: civilingenjörsprogrammen brukar kräva fysik2, kemi1 och matematik 4 (och då ska man ha godkända betyg i just exakt de kurserna och att man har eller inte har läst eller fått godkända betyg i naturkunskap 1b och/eller 2 kommer inte spela någon roll).
    Jag förstår att det är många gånger svårt att veta vilken utbildning man vill söka till efter gymnasiet. Det är sällan man kan redan i "nian" bestämma sig och sedan följa "den valda inriktningen", t.ex "jag ska bli läkare". Visst händer det också men majoritet av de som idag väljer till gymnasiet kommer ändra sig och ändra inriktning på sina studier och framtida yrkeskarriärer flera (och t o m många) gånger.

    Studie- och yrkesvägledare