Marwan
    Jag går just nu på ekonomiprogram. Jag vill fråga om naturkunskap 2 består av fysik 1a eller inte eftersom jag vill bli pilot. Och då om man vill bli behörig till pilotutbildning så måste man ha fysik 1a, engelska6, matematik 2.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marwan!

    Man kan inte ersätta Fysik 1a med Naturkunskap 2. Du måste läsa just Fysik 1a under gymnasiet eller efter gymnasiet (t.ex. på Komvux).
    Du bör fråga på skolan - t.ex. SYV på ditt program - om du kan välja Fysik 1a inom Individuellt val för att den får inte läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Om du under gymnasiet inte kan läsa Fysik 1a, bör du söka de kursen på Komvux efter gymnasiet.

    Jag gissar på att du har någonstans i behörighetskraven sett "Naturkunskap 2 eller Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1" och det kan vara lite svårt att förstå för att det är så här att i naturkunskap ingår det DELAR AV KURSERNA fysik, kemi och biologi och om man sedan innan redan har godkända betyg i fysik, kemi och biologi - alla tre i kombination - då behöver man inte läsa Nat2, det blir en repetition ... men inte tvärtom, dvs man kan med KOMBINATIONEN av fysik, kemi & biologi - ersätta naturkunskap, men kan inte med naturkunskap ersätta krav på betyg i fysik, t.ex.

    Jag hoppas att du nu fick svar på din fråga & önskar dig stort lycka till med dina fortsatta studier!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare