Donna
    Hej! jag ska snart välja gymnasium. Enligt min syrra som går på Natur så är matten jätte svår. Jag gillar biologi, fysik och kemi. men inte teknik, och på matten så har jag ett C. Jag vet ännu inte vad jag vill bli/plugga till efter gymnasiet men eftersom Natur är en sån bred linje och man kan komma in på många olika högskolor så väljer jag det. tror du att matten kommer att bli ett stort problem då jag inte har ett jätttte högt betyg?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Donna,
    eftersom det räcker med E betyg i å k 9 i Matte för att kunna komma in på Naturvetenskapligt program, så borde man kunna klara av Matten på gymnasiet.
    Du kan på www.matteboken.se (rader/knappar till höger)
    själv se innehåll i olika mattekurser.

    Nu har du ett helt läsår kvar innan gymnasiet och du kan satsa på Matte lite extra så att du inte blir orolig att inte klara av det ämne. Det är jättebra att bli duktigare på Matte, få högre betyg och känna sig säkrare. Det du kan göra är att be syrran om hjälp med matteläxorna, du kan fråga på din skola och på det kommunala biblioteket om det finns mattehjälp där.
    Se exempel på http://www.mattecentrum.se/raknestugor/ - det är nu i 25 städer, som det finns mattestugor och de blir fler och snart öppnar kanske nära där du bor också. Du kan kanske själv ta initiativet att ordna någon form av Matte-hjälp /t.ex. gymnasieelever kan hjälpa grundskoleelever en kväll i veckan på biblioteket/.
    Du har ännu gott om tid innan du måste definitivt bestämma dig ang. gymnasieprogram, men titta in på http://www.gymnasieguiden.se/program och läs om alla olika program.
    Naturvetenskapligt program är inte det enda som är "brett". Alla Högskoleförberedande program är ganska breda. Bra exempel på ett brett program är SA (Samhällsvetenskapligt program).

    Fundera lite på det som jag har skrivit nu och återkom gärna om du har fler frågor!
    Julia SYV