Moa
    Hej!
    Jag har länge funderat på vad jag vill bli och ett tag har det stått mellan sjuksköterska eller lärare.
    På senaste tiden har jag tänkt att bli veterinär.
    Jag har tänkt att gå samhäll med inriktning beteendevetenskap men samtidigt vet jag att det inte ger full behörighet till att läsa vidare till veterinär.
    Har ganska bra betyg, A i alla teoretiska förutom 3 som jag har B i, sammanlagt 302,5 meritpoäng så jag tror inte det skulle bli något problem att komma in på natur.
    Men jag vill så himla gärna gå samhäll då jag vet att natur är en svår och krävande linje och vill helst slippa så mycket som möjligt av sånt pga av privata anledningar.
    Men min fråga är, finns det andra vägar till att bli veterinär eller måste jag gå natur natur?

    Tack på förhand.
    Moa.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Moa, det är jättebra att du har så höga betyg. Duktigt jobbat!

    Angående din fråga:
    behörighet till Veterinär är fysik2, kemi2, biologi2 samt matte4 och alla de kurser ingår i Natur-natur.

    Som obehörig, kommer du få besked OBEHÖRIG om du gör ansökan till Veterinär. På något sätt - före eller senare - måste du skaffa dig godkända betyg i just de kurserna, om du vill komma in på Veterinär.
    Sedan vill jag också lägga till - att bara A-betyg i alla kurser räcker inte för att komma in på Veterinär - på betyg. Man måste även läsa kurser för Meritpoäng: Engelska 7, Matte 5 och specialisering &/eller Moderna språk 3 och 4. I annat fall räcker betygen inte till.
    Man kan komma in på resultatet av Högskoleprovet, men HP befriar inte från kravet på att vara behörig. HP är bara ett sätt att konkurrera även i en annan urvalsgrupp - inte bara på betyg, utan även på resultatet av Högskoleprovet.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Andra vägar är att efter gymnasiet läsa de kurserna /fysik2, kemi2, biologi2 & matematik4/ på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår (på högskola/universitet). Det tar, alltså, ett år längre för dig att bli behörig.
    Ett förslag som jag har: fundera på Naturbruksprogrammet, inriktning Djur. Om du läser kurser för grundläggande behörighet - vilket du har rätt till på alla yrkesprogram + Matematik 2a och 3b, blir du behörig till Naturvetenskapligt basår på högskola, där du kan få full behörighet till Veterinär. Det tar, alltså, också 4 år i stället för 3, men jag tycker att en stor fördel i att ha gått NB är att du får verkligen känna på vad det innebär att ta hand om djur. Veterinär är både teoretiskt men även mycket praktiskt yrke, då man blir tvungen att ha med djur att gör på alla sätt och vis och efter NB så vet du om det är verkligen det, som du vill syssla med i framtiden.

    Andra förslag är att du kanske kan satsa på att bli Djursjukvårdare eller någonting annat som också har med djur att göra men inte kräver lika hög behörighet som just Veterinär. T.ex. kan du se på http://www.yhguiden.se/resultat/page:2?Category_id=2 vilka Yrkeshögskoleutbildningar inom kategorier Lantbruk/djur som finns.

    Hoppas att mitt svar blir till hjälp i din studieplanering!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tror att det finns ett gymnasie för just veterinär osv. Den heter Real gymnasiet. Du borde kolla runt lite där! :)
    • Milla : Veterinär är en femårig utbildning på SLU /Sveriges Lantbruks Universitet/, man kan inte bli veterinär på gymnasiet. Vissa Naturbruksprogram NB låter läsa utökade kurser så att man kan bli behörig att söka Veterinärutbildning efter NB. Dock kan vi inte rekommendera satsa på det upplägget: man läser väldigt mycket mer än heltid under alla 3 år på gymnasiet, vilket kan ha negativa konsekvenser för elevernas hälsa. Vi vill ändå upplysa att man kan bli behörig på NB. Dock känner vi inte till att någon elev kom direkt efter NB in på Veterinärutbildning. Det är väldigt höga antagningspoäng och det räcker inte att bara ha alla A-betyg i alla kurser, man måste läsa även kurser för Meritpoäng - det blir, alltså extremt mycket mer studier än på heltid - minst 150 % under alla 3 år. Vid så stor antal kurser är det i princip omöjligt att ha alla A betyg i alla kurser och behålla sin hälsa samtidigt. Därför rekommenderar vi att söka NA, natur - i fall man vill direkt efter gymnasiet söka till Veterinär.