Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag tror du undrar hur många olika eftergymnasiala utbildningar du kan bli behörig till efter NA/sam respektive (eller i jämförelse med) Ekonomiprogrammet och SA. I mångt beror det på vilka valbara kurser som just din gymnasieskola kommer att kunna erbjuda och det kan man inte garanterat veta på förhand; när det är lärarbrist prioriteras obligatoriska kurser och skolan kan tvingas "välja åt eleverna", alltså säga att "alla ska läsa de här "valbara" kurserna. Punkt och slut".
    På EK är det stor skillnad mellan inriktningar: på inriktningen ekonomi läser man matte 3b (obligatorisk kurs) och på inriktningen juridik kan man (om skola erbjuder det) välja matematik 3b. Och det är stor skillnad om man har Eller inte har godkänt betyg i matte 3(b eller c) för att bl.a utbildningar till BMA, Civilekonom och Fastighetsmäklare kräver det.
    OBS! behörighetskraven till utbildningar på eftergymnasial nivå kan också ändras från ett år till nästa. Kraven kan både höjas och sänkas. Det går därför inte med 100%-garanti ge svar om behörigheter längre fram än till (i bästa fall) nästa antagningsperiod.
    Som tur är, går det oftast att på något sätt komplettera för behörighet.

    Studie- och yrkesvägledare