Done
    Så nu är det sista chansen för omval och jag är läst väldigt mycket om naturvetenskapliga programmet där ser jag att det är väldigt många matte kurser själv. Jag kan inte säga att jag är väldigt duktig på matte men jag förstår det lätta hur bra som helst. När jag kommer fram på den svåra biten tar det lite tid att förstå. Jag har bara E i matte och C i alla NO ämnen som jag verkligen har stort intresse för. Men nu har jag tänkt väldigt mycket eftersom jag har hört/läst andras åsikter om naturvetenskapligapogrammet.

    Jag har svårt att förstå vad folk menar med högt tempo, alltså hur ska jag veta hur snabbt det går när jag får reda på om det bara är ett högt tempo? Är det bara matten som är i ett högt tempo eller är det alla ämnen?

    Jag är väldigt osäker på mitt val, jag har redan pratat med syv i skolan om natur, men jag får nog göra det igen. Om du kan svara på mina frågor skulle jag verkligen bli glad för just nu är allting väldigt förvirrande.

    jag vill läsa vidare efter men å andra sidan kanske det är för mycket matte med hög tempo för mig, därför är jag väldigt osäker på hur det kommer att bli. Det viktigaste för mig är att jag vill ha ett jobb efter min utbildning. Natur är väldigt bred och därför är jag på den sidan. Jag vet att jag skulle vilja jobba något med medicin/läkare te.x läkare, sjuksköterska, tandläkare.

    Men jag vet inte om natur tempot kanske blir för mycket för jag vill inte hoppa av eller byta linje. Jag har även tänk att jag kan jobba som försäljare te.x med telefoner, datorer, bilar. Men hur ser det ut där kan jag studera vidare eller kan jag hitta ett jobb direkt? Fast jag har inte pratat om just detta med vår syv på skolan får nog göra det.

    Jag har 240 i poäng det kanske är bra men jag är väldigt osäker just nu. Det är ju väldigt stressande just nu, när man inte har så mycket tid på omval anser jag iallafall. Jag har kommit in på naturvetenskapliga programmet som du har läst funderar jag på att byta, är väldigt osäker.Svara gärna så snabbt som möjligt.

    /Tack

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej! Jag förstår om du känner dig osäker, det är inte ovanligt att de känslorna uppkommer så här i omvalsperioden. Jag tror att det är en mycket god idé att du bokar en tid hos din SYV på skolan så att du får hjälp att sortera upp dina tankar lite. Du beskriver din oro över tempot och om matten blir för tuff och även att du tar in en hel del intryck från andra. Om det finns tid till det ( jag vet inte tiderna för omvalsperioden där just du bor) så är en idé att vara med på programmet en dag och prata med eleverna som går där och får möjlighet att känna dig för. Det är viktigt att tänka på att alla som går där är olika och har olika förutsättningar, så det några tycker är svårt tycker andra är lätt. Jag tror att du behöver ställa frågan till människor runt omkring dig hur du är som person, är du den som stressar upp dig och har svårt för ett högt tempo. Hur är det med matten, tror du att den kommer att fungera i hög takt? Prata med din mattelärare lite granna så kanske du kan få lite feedback hur han/hon ser på dina kunskaper. Det här med stress och högt tempo är ju också väldigt olika hos oss människor hur vi hanterar och klarar av. Om man har bra grundkunskaper med sig så blir det lättare.
    Du nämner också att det är viktigt att ha ett jobb efter utbildningen. Eftersom Naturvetenskapsprogrammet ger många behörigheter till högskolan så låser sig många vid just det. Men det finns ju många andra vägar man kan ta efter gymnasiet ändå. Jag förstår dina tankar på att hoppa av eller byta program efter ett tag inte känns bra, men ibland kan det faktiskt vara felvalet som gör att man slutligen hamnar rätt. Jag tycker att du mycket snabbt ska boka en tid hos din SYV på skolan så kan ni tillsammans reda ut dina tankar. Lycka till! Helena