Sandra
    Jag är en 22 år gammal tjej som tog studenten 2011. Sedan dess har jag rest runt om i världen och växelvis arbetat hemma i Sverige. Jag är nu redo att börja studera igen. De senaste åren har jag funderat mycket på vad jag vill bli, varför och hur. I slutändan kan jag inte neka till att det yrke som lockar mest är läkare.
    Jag är medveten om att läkarutbildningen är lång och krävande, men jag går in med öppna ögon och en stark övertygelse om att det här är inte bara det jag vill - det är också något jag kan bli riktigt bra på.
    Problemet är min tidigare gymnasieutbildning. Jag gick en specialutformad gymnasieutbildning med naturvetenskap som grund. Jag har G eller högre betyg i Ma A-D, Fy A, Ke A och Bi A.
    Jag vet att läkarlinjen kräver Fy B, Ke B och Bi B i grundbehörighet. Är naturvetenskapligt basår ett alternativ för mig? Tänker mig att det även är ett bra alternativ för att komma in i plugget igen.
    Jag har tänkt söka in på högskoleprovet eftersom jag inte har tillräckligt höga gymnasiebetyg.

    Tacksam för svar!

    Mvh

    Sandra Brunzell

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du hittat något att satsa på och om du är beredd på att det inte är jättelätt att komma in på ett Läkarprogram så är du ju beredd att även kämpa! Basår är såklart nödvändigt eftersom du måste komplettera kunskap men kan även som du säger tjäna till att fräscha upp dina kunskaper och vänja in dig vid plugg igen. Högskoleprovet är ju också viktigt att göra för att bredda dina chanser i olika urvalgrupper.

    Sen finns det ju även på vissa Läkarutbildningar en alternativ urvalsgrupp där man intervjuas in. Du kan läsa mer om denna urvalsgrupp bland annat här på Karolinska institutet http://ki.se/utbildning/alternativt-urval. Kanske det också kan vara något att fundera på efter basåret.

    Lycka till!/Lena, Syv