Marija
    Hej, jag ska snart ansöka till gymnasium och funderar på att bli arkitekt, antagligen inredningsarkitekt, och undrar om Naturvetenskapsprogrammet/Bild på Viktor Rydbergs gymnasium är en bra linje för mig, för där är det ju både natur-ämnena som läses och även bild och form. Är den linjen också högskoleförberedande?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Marija!
    NATURVETENSKAPSPROGRAMMET är högskoleförberedande och det gäller även de Särskilda varianten (men bild eller musik).

    Det är ett mycket bra alternativ du hittade - att söka till NA med Särskild variant "bild" och Viktor Rydbergs erbjuder den utbildning på två skolor i Stockholms område;

    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/viktor-rydberg-gymnasium-djursholm

    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/viktor-rydberg-gymnasium-odenplan

    Jag råder dig söka till båda skolorna + några fler alternativ (för att försäkra dig om att du kommer in).
    Du får söka många olika alternativ.
    I första hand söker du det du helst vill komma in på - t.ex. NA med "bild" på en av V,Rydbergs skolor och sedan råder jag dig lägga till flera alternativ och du kan då söka NA på andra skolor eller Teknikprogrammet eller Estetiska (media eller bild) - men du kan söka NA på flera olika skolor. Du blir behörig på NA till att utbilda dig till inredningsarkitekt efter gymnasiet.

    Mvh
    ANNA