Filip
    Hej jag är en kille på 16år jag ska nu sluta 9:an och ska i höst börja på natur. jag har ganska bra betyg med A/B i alla natur ämnen och B i matematik. Sedan har jag runt B, C i resten av ämnena. Jag gillar verkligen natur ämnena och tycker de är mycket intressanta. jag tycker också om matte men jag har lite svårt att lära mig ibland. Jag kan också göra en del slarv fel. Är alltså mest orolig för matten.

    Jag har aldrig varit den som inte pluggat till ett prov eller läxförhör. Jag försöker alltid göra mitt bästa. Men nu kommer jag till frågorna.

    Tror du jag kommer kunna klara av natur kursen?

    Hur mycket plugg är det? Är det som många säger att folk inte har någon fritid? Jag vill gärna ha tid att hänga med kompisar och göra saker jag tycker är roligt t.ex. fotboll.

    Är som du kanske ser orolig för om jag gjort rätt val. Jag valde natur med saminriktning för att få det lite mildare och kanske lite mindre plugg plus att jag gillar sam ämnena. För jag vill fortfarande få en bred utbildning för jag vet inte vad jag vill bli när jag blir stor och då är det skönt att ha en bra utbildning bakom sig. Om det är så att jag känner efter 2 veckor på natur att detta var inte min grej kan jag då byta till t.ex. sam trots att jag inte hade det som andrahands val kan jag göra det om det finns plats?

    Min studie yrkesvägledare ansåg att detta skulle passa mig men är rädd att jag inte kommer palla trycket och kanske går in i vägen.

    jag är medveten om att Natur är en kurs med mycket plugg i och jag är beredd att plugga hemma men vill fortfarande ha fritid annars kommer jag inte klara av skolan jag är en person som måste få göra saker jag tycker är kul annars blir jag trött och deprimerad. Men det kanske går eftersom enligt mig har jag ganska bra studie teknik.

    Hur tycke du att jag ska tänka? Behöver jag vara så här orolig? tycker du kanske jag ska fundera på sam?

    Tacksam för svar!

    MVH Filip

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag förstår din oro - du beskriver dig dock som en person som att alltid gör läxor, beredd på att plugga och verkar ha ett genuint intresse för ämnesområdet. På så vis verkar du gå in med bra förutsättningar och Natur/sam kan ju vara en bra kompromiss. Men visst - svårt att veta om det räcker för visst måste du vara beredd på att offra en hel del fritid. Men med en bra planering så kan det kanske funka. För det är viktigt att du även gör saker som du gillar - det skapar motivation för plugget också.

    Om du ångrar dig en bit in på hösten och vill byta program så brukar det funka om det finns plats och det inte har gått för långt in på terminen. /Lena, Syv