Oskar
    Jag har redan möjlighet till fast jobb efter skolan och går bara bygg för att ha en utbildning. Och att jobba 2-3 dagar i veckan för att få möjlighet till jobb efter skolan när jag redan har det känns för mig väldigt onödigt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    hejsan! För att ge dig ett bra svar behöver jag mer information.
    Går du Lärlingutbildning, dvs läser yrkeskurser på arbetsplatsen? Här beskrivs det Lärlingsutbildning http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling

    Annars ingår praktik i alla yrkesprogram med minst 15 veckor.

    För att få yrkesexamen måste du uppfylla vissa krav, bland annat få minst 2500 poäng betygsatta i gymnasiala kurser. Läs alla kraven för gymnasieexamen på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Jag förstår att det kan vara frestande att hoppa av skolan och ta jobbet. Dock råder vi dig att fundera ordentligt innan du gör det. Det finns många fördelar i all klara av hela utbildningen i sin helhet och få yrkesexamen.
    I annat fall kan du bli "tagen gisslan" av en arbetsgivare som anställer dig utan fullständig behörighet. Du kommer i så fall att ha svårt att byta arbetsgivare för att du inte är behörig. Då behöver inte arbetsgivaren höja din lön eller ge dig några förmåner. Du kan ju ändå inte lämna arbetsplatsen för att andra arbetsgivare kommer vilja se att du har yrkesexamen.
    Att få yrkesexamen senare, när du är över 20 år och är för gammal att läsa på gymnasiet, kan bli väldigt svårt (kanske t o m omöjligt).
    Ett förslag: undersök möjlighet att gå på praktik på det företaget som lovade dig anställning.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare